Certyfikat muszą posiadać budynki oddawane do użytkowania. Prawo budowlane wymaga, by było ono załącznikiem do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Jest to ważne. Brak świadectwa może doprowadzić do tego, że nadzór budowlany nie wyda pozwolenia albo nie zaakceptuje zawiadomienia.
[b]Uwaga! O świadectwo powinny postarać się także osoby, które rozpoczynały budowę przed 1 stycznia 2009 r., a teraz planują ją zakończyć.[/b]
Także budynki podlegające najmowi lub zbyciu powinny posiadać certyfikaty. Przy czym zbycie to nie tylko sprzedaż, ale i darowizna czy wniesienie nieruchomości jako aportu do spółki.
[srodtytul]Bez sankcji[/srodtytul]
W wypadku zbycia budynku lub najmu przepisy nie przewidują żadnej sankcji za brak świadectwa. Nowe uregulowania mówią jedynie, że nabywcy budynku (lokalu) powinno być udostępnione świadectwo. I tyle. Od niego więc tak naprawdę zależy, czy chce, by zbywający lub wynajmujący postarał się o świadectwo. Tak też uważają notariusze. Krajowa Rada Notarialna przygotowała nawet wytyczne dla nich w tej sprawie. Wynika z nich, że certyfikat nie musi być dołączony do aktów notarialnych zbycia nieruchomości. Rejenci mają jedynie obowiązek informować swoich klientów o nowym obowiązku i możliwości przedstawienia certyfikatu. Od woli stron będzie więc zależeć, czy zostanie ono dołączone do notarialnej umowy czy też nie.