Tak orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie w opublikowanym niedawno wyroku z 13 marca 2014 r. (sygn. akt VI ACa 1420/13)
Ośmiu właścicieli lokali użytkowych zaskarżyło do sądu uchwałę Wspólnoty Mieszkaniowej w sprawie wynajmu elewacji budynków na cele reklamowe. W uchwale znalazło się postanowienie o przeznaczeniu powierzchni elewacji budynków dla celów „odpłatnego umieszczania reklam, klimatyzatorów i innych urządzeń przez podmioty gospodarcze i inne". Cenę wynajmu ustalono na 50 zł miesięcznie netto za każdy metr kwadratowy zajętej powierzchni elewacji. Zarząd Wspólnoty został zobowiązany do zawarcia umów wynajmu oraz egzekwowania opłat z tego tytułu.
Skarżący zarzucili, że uchwała narusza ich interesy, a także przepisy prawa. Dowodzili, że gdy kupowali lokale użytkowe, to w aktach notarialnych nabycia odrębnej własności zapisana została zgoda dla każdorazowych właścicieli lub najemców i użytkowników lokali usługowych na nieodpłatne instalowanie urządzeń klimatyzacyjnych na ścianach budynku, a także reklam dotyczących prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Każdy może korzystać ze wspólnej części
Sąd Okręgowy uznał powództwo. Przypomniał, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o własności lokali (dalej uwl), właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Natomiast w świetle art. 206 kodeksu cywilnego (k.c.) każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, w jakim daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli.
Zdaniem sądu I instancji nie da się z góry przewidzieć, że umieszczenie na części wspólnej nieruchomości każdej reklamy, klimatyzatora czy innego urządzenia, bez względu na jego wielkość, rodzaj, sposób montażu oraz miejsce, w którym zostaje umieszczone, będzie wiązało się z ograniczeniem pozostałych współwłaścicieli. Na przykład, że reklama czy urządzenie będą uniemożliwiały korzystanie z okien lub naruszą konstrukcję nośną ściany. Poza tym skoro w budynku są lokale użytkowe, to nie każde umieszczenie reklamy czy szyldu na elewacji zmieni jego charakter.