Za klimatyzator na elewacji trzeba zapłacić wspólnocie

Wspólnota ma prawo żądać opłat za udostępnienie elewacji dla zamieszczenia reklamy lub zamontowania klimatyzatorów członkom wspólnoty lub podmiotom spoza ich grona. Uchwała w tej sprawie musi być jednak precyzyjna.

Publikacja: 26.07.2014 11:00

Reklama i klimatyzator na elewacji zmieniają jej przeznaczenie - uznał Sąd

Reklama i klimatyzator na elewacji zmieniają jej przeznaczenie - uznał Sąd

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Tak orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie w opublikowanym niedawno wyroku z 13 marca 2014 r. (sygn. akt VI ACa 1420/13)

Ośmiu właścicieli lokali użytkowych zaskarżyło do sądu uchwałę Wspólnoty Mieszkaniowej w sprawie wynajmu elewacji budynków na cele reklamowe. W uchwale znalazło się postanowienie o przeznaczeniu powierzchni elewacji budynków dla celów „odpłatnego umieszczania reklam, klimatyzatorów i innych urządzeń przez podmioty gospodarcze i inne". Cenę wynajmu ustalono na 50 zł miesięcznie netto za każdy metr kwadratowy zajętej powierzchni elewacji. Zarząd Wspólnoty został zobowiązany do zawarcia umów wynajmu oraz egzekwowania opłat z tego tytułu.

Skarżący zarzucili, że uchwała narusza ich interesy, a także przepisy prawa. Dowodzili, że gdy kupowali lokale użytkowe, to w aktach notarialnych nabycia odrębnej własności zapisana została zgoda dla każdorazowych właścicieli lub najemców i użytkowników lokali usługowych na nieodpłatne instalowanie urządzeń klimatyzacyjnych na ścianach budynku, a także reklam dotyczących prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Każdy może korzystać ze wspólnej części

Sąd Okręgowy uznał powództwo. Przypomniał, że zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o własności lokali (dalej uwl), właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Natomiast w świetle art. 206 kodeksu cywilnego (k.c.) każdy ze współwłaścicieli jest uprawniony do współposiadania rzeczy wspólnej oraz do korzystania z niej w takim zakresie, w jakim daje się pogodzić ze współposiadaniem i korzystaniem z rzeczy przez pozostałych współwłaścicieli.

Zdaniem sądu I instancji nie da się z góry przewidzieć, że umieszczenie na części wspólnej nieruchomości każdej reklamy, klimatyzatora czy innego urządzenia, bez względu na jego wielkość, rodzaj, sposób montażu oraz miejsce, w którym zostaje umieszczone, będzie wiązało się z ograniczeniem pozostałych współwłaścicieli. Na przykład, że reklama czy urządzenie będą uniemożliwiały korzystanie z okien lub naruszą konstrukcję nośną ściany. Poza tym skoro w budynku są lokale użytkowe, to nie każde umieszczenie reklamy czy szyldu na elewacji zmieni jego charakter.

W ocenie sądu uchwała wspólnoty, która ogranicza właścicieli lokali w prawie do korzystania z elewacji i zobowiązuje ich do zawarcia umów najmu i uiszczania opłat, bez uprzedniego ustalenia, czy montaż reklam lub klimatyzatorów ograniczy prawa innych właścicieli lokali, narusza przepisy uwl i k.c.

Uchwała musi wskazywać najemcę

Sąd stwierdził także, że uchwała wspólnoty jest zbyt ogólnikowa: wyraża zgodę na zawarcie umowy, czyli dokonanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu, a nie określa istotnych postanowień tej umowy i nie wskazuje osoby, z którą umowa ma być zawarta.

- Brak tych elementów uniemożliwia właścicielom lokali ocenę, czy umowa taka będzie korzystna z punktu widzenia interesów wspólnoty i pozbawia ich wpływu na to, z kim ostatecznie umowa zostanie zawarta i na jakich warunkach. Zarząd Wspólnoty w takim wypadku mógłby zawrzeć umowę o dowolnej treści, nieakceptowanej przez członków Wspólnoty i narazić ich tym samym na negatywne konsekwencje – zauważył Sąd i uchylił uchwałę.

Reklama i klima zmieniają przeznaczenie elewacji

Apelację wniosła Wspólnota. Sąd Apelacyjny przyznał jej rację w kilku kwestiach.

- Podstawowe funkcje ścian zewnętrznych budynku to: konstrukcyjne, służące ociepleniu oraz estetyce budynku. Zajęcie elewacji pod reklamy nie jest normalnym wykorzystywaniem ścian budynku, zgodnym z ich typowym przeznaczeniem i to także wtedy, gdy reklama nie narusza konstrukcji nośnej ściany i nie wpływa w inny sposób na substancję obiektu – stwierdził SA.

Jego zdaniem nie sposób też uznać, że reklama na elewacji służy wszystkim członkom wspólnoty, ponieważ jej podstawową funkcją jest nakłonienie potencjalnych klientów do skorzystania z usług podmiotu reklamującego się.

- Zajęcie części wspólnych nieruchomości pod reklamę stanowi zmianę przeznaczenia nieruchomości wspólnej, a to czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu, na dokonanie której wymagana jest zgoda właścicieli lokali tworzących wspólnotę mieszkaniową – uznał sąd.

Dodał, że nie ma przeszkód, aby możliwość zajęcia części wspólnej nieruchomości pod reklamę Wspólnota uzależniła od zawarcia umowy najmu i uiszczenia stosownych opłat na swoją rzecz. I to bez względu na to, czy posiadają oni we wspólnocie lokale użytkowe. Wspólnota ma bowiem prawo pobierać wynagrodzenie jako pożytek z nieruchomości wspólnej, w tym również od swoich członków, jeśli korzystanie przez nich z nieruchomości wspólnej wykracza poza normalne jej przeznaczenie. Zdaniem SA to samo dotyczy wykorzystania elewacji do umieszczania na nich klimatyzatorów.

W ocenie sądu zapisy w aktach notarialnych, na które powoływali się skarżący, nie mają znaczenia, gdyż oświadczenia złożyła spółdzielni mieszkaniowej, od której nabywano lokal, a nie Wspólnota.

Inne urządzenia, czyli co?

Mimo to Sąd uznał, że apelacja nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż zaskarżona uchwała nie jest precyzyjna - nie wskazuje komu dokładnie ma być udostępniona elewacja i co się mieści w pojęciu "inne urządzenia".

- Nie wiadomo, czy pojęcie "podmioty gospodarczei inne" obejmuje także członka wspólnoty chcącego zainstalować na elewacji klimatyzator do klimatyzacji lokalu mieszkalnego. Nie wiadomo, czy "innym urządzeniem" jest np. antena telewizyjna, montowana dla potrzeby korzystania z lokalu mieszkalnego, uchwyt na flagę czy doniczka z kwiatami – tłumaczył Sąd.

Z tych powodów SA oddalił apelację. Wyrok jest prawomocny.

Tak orzekł Sąd Apelacyjny w Warszawie w opublikowanym niedawno wyroku z 13 marca 2014 r. (sygn. akt VI ACa 1420/13)

Ośmiu właścicieli lokali użytkowych zaskarżyło do sądu uchwałę Wspólnoty Mieszkaniowej w sprawie wynajmu elewacji budynków na cele reklamowe. W uchwale znalazło się postanowienie o przeznaczeniu powierzchni elewacji budynków dla celów „odpłatnego umieszczania reklam, klimatyzatorów i innych urządzeń przez podmioty gospodarcze i inne". Cenę wynajmu ustalono na 50 zł miesięcznie netto za każdy metr kwadratowy zajętej powierzchni elewacji. Zarząd Wspólnoty został zobowiązany do zawarcia umów wynajmu oraz egzekwowania opłat z tego tytułu.

Pozostało 89% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara