Nowe szaty galerii. W modzie są przebudowy

Ponad 81,4 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej oddano do użytku w pierwszym kwartale tego roku. W budowie jest 322 tys. mkw. Starsze obiekty się unowocześniają.

Publikacja: 16.04.2023 11:50

Nowe szaty galerii. W modzie są przebudowy

Foto: Mat.prasowe

Polski rynek handlowy to już ponad 12,79 mln mkw. powierzchni. W pierwszym kwartale tego roku oddano ponad 81,4 tys. mkw. Powstaje kolejne 322 tys. mkw. – podaje firma doradcza Colliers.

Centra i parki

Na rynku działa 617 centrów handlowych. - Od początku 2023 r. otwarto sześć nowych obiektów, a trzy istniejące rozbudowano. Największym ponownie otwartym obiektem był Fort Wola w Warszawie. Jego powierzchnia to 22 tys. mkw. – podają analitycy firmy Colliers. - W przebudowie są kolejne centra handlowe. Prace trwają m.in. w łódzkiej Sukcesji, którą w ubiegłym roku nabyła spółka Amush Investment Group. Pod koniec pierwszego kwartału zakończyła się modernizacja warszawskiej Promenady.

Jak wskazują eksperci Colliersa, pozostałe oddane do użytku obiekty to parki handlowe. - Największe z nich otwarto w Kłodzku i w Łubnie koło Góry Kalwarii (oba obiekty po ok. 10,2 tys. mkw.) GLA. Do największych otwarć zaliczyć trzeba też rozbudowę centrum handlowego Galeria Emka w Koszalinie o park handlowy M Park o powierzchni ok. 10 tys. mkw. – podają.

- Właściciele centrów handlowych coraz częściej poszukują rozwiązań dla starzejących się obiektów, a wszelkiego rodzaju przebudowy i unowocześnienia są teraz w modzie – mówi Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Trend ten utrzyma się na pewno w kolejnych kwartałach, ale nie wszędzie. Na dość nasyconym rynku handlowym, w obliczu spadku konsumpcji, część właścicieli obiektów rezygnuje z utrzymywania funkcji handlowej nieruchomości i albo decyduje się na zamknięcie obiektu, czego przykładem może być planowane w 2024 r. zakończenie działalności centrum handlowego Arkady we Wrocławiu, albo na zmianę przeznaczenia nieruchomości. Taki przykład mamy w Gdyni, gdzie w miejscu centrum handlowego z zamkniętym hipermarketem Tesco powstanie osiedle mieszkaniowe – dodaje.

Debiuty i fuzje

W lutym pierwszy sklep stacjonarny otworzyła w Polsce marka Lush, wchodząc do warszawskiego centrum Złote Tarasy. - W strefie food court warszawskiego Blue City zadebiutowała marka Master Burger. Nowy najemca pojawił się także w warszawskim obiekcie Okęcie Park. CentrumRowerowe.pl otworzyło tu swój pierwszy sklep stacjonarny – mówią analitycy Colliersa. – Ten rok przyniesie kolejne debiuty. Decyzję o wejściu na nasz rynek ogłosiły już marki Woolworth, Popeyes, Fruitissimo czy Bob Snail.

Z badań Colliers wynika, że pierwsze miesiące 2023 roku stały pod znakiem licznych aktywności na rynku fuzji i przejęć. - Nowym właścicielem sieci sklepów GoSport została firma Sportsdirect.com Poland, zaś ukraińska firma EpicentrK została inwestorem w Intersport Polska – podaje firma. - Benefit Systems poinformował o przejęciu 16 klubów należących do Calypso Fitness, a Lagardère Travel Retail zostało franczyzobiorcą 131 kawiarni Costa Coffee w Polsce i 11 na Łotwie.

Polski rynek handlowy to już ponad 12,79 mln mkw. powierzchni. W pierwszym kwartale tego roku oddano ponad 81,4 tys. mkw. Powstaje kolejne 322 tys. mkw. – podaje firma doradcza Colliers.

Centra i parki

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Firmy, które nie są przygotowane do sukcesji, znikają w ciszy
Nieruchomości
Budynkowa gra w klasy
Nieruchomości
Dlaczego nie stać nas mieszkania
Nieruchomości
Jeden sąsiad storpedował legalizację garażu
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Nieruchomości
Rusza poszukiwanie okazji inwestycyjnych w Europie
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą