Reklama

Nowe szaty galerii. W modzie są przebudowy

Ponad 81,4 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej oddano do użytku w pierwszym kwartale tego roku. W budowie jest 322 tys. mkw. Starsze obiekty się unowocześniają.

Publikacja: 16.04.2023 11:50

Nowe szaty galerii. W modzie są przebudowy

Foto: Mat.prasowe

aig

Polski rynek handlowy to już ponad 12,79 mln mkw. powierzchni. W pierwszym kwartale tego roku oddano ponad 81,4 tys. mkw. Powstaje kolejne 322 tys. mkw. – podaje firma doradcza Colliers.

Centra i parki

Na rynku działa 617 centrów handlowych. - Od początku 2023 r. otwarto sześć nowych obiektów, a trzy istniejące rozbudowano. Największym ponownie otwartym obiektem był Fort Wola w Warszawie. Jego powierzchnia to 22 tys. mkw. – podają analitycy firmy Colliers. - W przebudowie są kolejne centra handlowe. Prace trwają m.in. w łódzkiej Sukcesji, którą w ubiegłym roku nabyła spółka Amush Investment Group. Pod koniec pierwszego kwartału zakończyła się modernizacja warszawskiej Promenady.

Jak wskazują eksperci Colliersa, pozostałe oddane do użytku obiekty to parki handlowe. - Największe z nich otwarto w Kłodzku i w Łubnie koło Góry Kalwarii (oba obiekty po ok. 10,2 tys. mkw.) GLA. Do największych otwarć zaliczyć trzeba też rozbudowę centrum handlowego Galeria Emka w Koszalinie o park handlowy M Park o powierzchni ok. 10 tys. mkw. – podają.

- Właściciele centrów handlowych coraz częściej poszukują rozwiązań dla starzejących się obiektów, a wszelkiego rodzaju przebudowy i unowocześnienia są teraz w modzie – mówi Wojciech Wojtowicz, analityk w dziale doradztwa i badań rynku w firmie Colliers. - Trend ten utrzyma się na pewno w kolejnych kwartałach, ale nie wszędzie. Na dość nasyconym rynku handlowym, w obliczu spadku konsumpcji, część właścicieli obiektów rezygnuje z utrzymywania funkcji handlowej nieruchomości i albo decyduje się na zamknięcie obiektu, czego przykładem może być planowane w 2024 r. zakończenie działalności centrum handlowego Arkady we Wrocławiu, albo na zmianę przeznaczenia nieruchomości. Taki przykład mamy w Gdyni, gdzie w miejscu centrum handlowego z zamkniętym hipermarketem Tesco powstanie osiedle mieszkaniowe – dodaje.

Reklama
Reklama

Debiuty i fuzje

W lutym pierwszy sklep stacjonarny otworzyła w Polsce marka Lush, wchodząc do warszawskiego centrum Złote Tarasy. - W strefie food court warszawskiego Blue City zadebiutowała marka Master Burger. Nowy najemca pojawił się także w warszawskim obiekcie Okęcie Park. CentrumRowerowe.pl otworzyło tu swój pierwszy sklep stacjonarny – mówią analitycy Colliersa. – Ten rok przyniesie kolejne debiuty. Decyzję o wejściu na nasz rynek ogłosiły już marki Woolworth, Popeyes, Fruitissimo czy Bob Snail.

Z badań Colliers wynika, że pierwsze miesiące 2023 roku stały pod znakiem licznych aktywności na rynku fuzji i przejęć. - Nowym właścicielem sieci sklepów GoSport została firma Sportsdirect.com Poland, zaś ukraińska firma EpicentrK została inwestorem w Intersport Polska – podaje firma. - Benefit Systems poinformował o przejęciu 16 klubów należących do Calypso Fitness, a Lagardère Travel Retail zostało franczyzobiorcą 131 kawiarni Costa Coffee w Polsce i 11 na Łotwie.

Nieruchomości
Za wynajem mieszkania mniej niż rok temu
Nieruchomości mieszkaniowe
Bruksela ma plan na tanie mieszkania. Kolejne regulacje zamiast usuwania barier?
Nieruchomości
Produkcyjna sinusoida mieszkaniowa. Po mocnym październiku chudy listopad
Nieruchomości
Rynek najmu schodzi z górki. Ale są mieszkania, które znikają w kilka godzin
Nieruchomości
Używane mieszkania wróciły do łask kupujących
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama