Rękojmia czy gwarancja? Uprawnienia nabywcy

Sprzedający i kupujący często nie rozróżniają dwóch oddzielnych reżimów odpowiedzialności i wpadają w pułapki wzajemnie na siebie zastawiane. Rękojmia jest obowiązkowa, gwarancja – dobrowolna.

Publikacja: 11.08.2022 20:58

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Foto: Rawpixel.com/shutterstock

Upraszczając bardzo ten zawiły problem, można przyjąć, że korzystniejsza dla kupującego jest rękojmia, ponieważ jej warunki są określone w przepisach i przedsiębiorca nie może ich w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór rękojmi daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń.

Inaczej jest w przypadku gwarancji. Zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa wówczas samodzielnie gwarant, mogą więc one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Nieruchomości
Spółdzielnie walczą z podwyżkami. Polska nie pomogła, liczą na Unię
Nieruchomości
Misja samobójcza. Waloryzacja w mieszkaniówce
Rynek nieruchomości
Za dwa lata proces budowlany w Polsce ma być prowadzony cyfrowo
Nieruchomości
Nowe zasady odbioru mieszkań: nabywca będzie rządził
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Nieruchomości
Nowa ustawa deweloperska: trudniej będzie wycofać się z umowy