Upraszczając bardzo ten zawiły problem, można przyjąć, że korzystniejsza dla kupującego jest rękojmia, ponieważ jej warunki są określone w przepisach i przedsiębiorca nie może ich w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór rękojmi daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń.
Inaczej jest w przypadku gwarancji. Zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa wówczas samodzielnie gwarant, mogą więc one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.
Zalety rękojmi
Rękojmia wynika z art. 556 kodeksu cywilnego i nie można jej wyłączyć. Termin zgłaszania roszczeń z tego tytułu w przypadku nieruchomości wynosi pięć lat, licząc od dnia wydania przedmiotu umowy.
Rękojmia jest ustawową odpowiedzialnością za wady niezależnie od woli jej udzielenia przez sprzedawcę. Obejmuje zarówno wady prawne, jak i fizyczne (art. 556 p.1). Nabywca posiada zatem uprawnienie do zgłaszania wad, jakie ujawnią się w trakcie użytkowania lokalu.
– Deweloper musi zweryfikować zgłoszenie, nawet jeżeli usterka nie wynikła z jego winy, a jest przykładowo następstwem niewłaściwego użytkowania i doprowadzenia np. do powstania grzyba na ścianach – wyjaśnia Piotr Baran, prezes PCG.