Reklama
Rozwiń
Reklama

Rękojmia czy gwarancja? Uprawnienia nabywcy

Sprzedający i kupujący często nie rozróżniają dwóch oddzielnych reżimów odpowiedzialności i wpadają w pułapki wzajemnie na siebie zastawiane. Rękojmia jest obowiązkowa, gwarancja – dobrowolna.

Publikacja: 11.08.2022 20:58

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Rękojmia czy gwarancja – konsumenci powinni mieć świadomość przysługujących im praw

Foto: Rawpixel.com/shutterstock

Upraszczając bardzo ten zawiły problem, można przyjąć, że korzystniejsza dla kupującego jest rękojmia, ponieważ jej warunki są określone w przepisach i przedsiębiorca nie może ich w żadnym zakresie zmieniać na niekorzyść konsumenta. Wybór rękojmi daje konsumentowi większą pewność posiadanych uprawnień i ułatwia dochodzenie roszczeń.

Inaczej jest w przypadku gwarancji. Zakres odpowiedzialności przedsiębiorcy i uprawnienia konsumenta określa wówczas samodzielnie gwarant, mogą więc one być mniej korzystne od regulacji ustawowych związanych z rękojmią.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Nieruchomości
Spółdzielnie walczą z podwyżkami. Polska nie pomogła, liczą na Unię
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Nieruchomości
Misja samobójcza. Waloryzacja w mieszkaniówce
Rynek nieruchomości
Za dwa lata proces budowlany w Polsce ma być prowadzony cyfrowo
Nieruchomości
Nowe zasady odbioru mieszkań: nabywca będzie rządził
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Nowa ustawa deweloperska: trudniej będzie wycofać się z umowy
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama