W modelu hybrydowym pracuje już ponad połowa Polaków. To prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z majem 2021 r. Hybryda jest najbardziej preferowanym modelem. Tak przyznaje 70 proc. respondentów – wynika z czwartego badania wykonanego przez firmę badawczą Zymetria na zlecenie spółki biurowej Skanska.

Liczba osób pracujących wyłącznie zdalnie w ciągu roku zmniejszyła się z 16 do 8 proc. – Praca w biurze jest postrzegana jako bardziej produktywna, pozwalająca na budowę więzi z innymi pracownikami i firmą. Nawet pracownicy hybrydowi, przyzwyczajeni do częściowej pracy w innym miejscu niż biuro, uważają, że pracę zdalną jest trudniej zorganizować. Aż 80 proc. z nich uważa, że home office nie zwiększa ich efektywności i nie pomaga w szybszym wykonywaniu zadań.

Z badania wynika, że na sile przybiera nowy trend. To format 50/50, czyli tydzień pracy w biurze, tydzień pracy w domu. – Analizując odpowiedzi respondentów czterech edycji badań przeprowadzonych wśród pracowników biurowych, widać, że większość z nich zdążyła poznać wady i zalety pracy zdalnej – komentuje Ewelina Kałużna, szefowa zespołu ds. strategicznego doradztwa w zakresie miejsc pracy w spółce biurowej Skanska i dyrektor zarządzająca biurami flex Business Link.

Pracownicy preferują dziś kombinację pracy w domu i biurze. Nikt już nie kwestionuje zasadności pracy w biurze, co było podawane w wątpliwość na początku pandemii. – Biuro jest fundamentem zdrowego funkcjonowania firmy, zarówno w oczach pracowników, jak i pracodawców. Nieprędko doświadczymy znaczących zmian w tym zakresie – ocenia Ewelina Kałużna.

Podkreśla, że dziś kluczowe staje się zrozumienie optymalnego kształtu hybrydy w konkretnych organizacjach. – Na tym powinni się skupić pracodawcy, deweloperzy tworzący nowe miejsca pracy i firmy doradzające najemcom – mówi.

To właśnie grupa pracowników hybrydowych jest najbardziej zadowolona ze swojego modelu pracy – wskazało tak 95 proc. ankietowanych spośród nich. Mniej czasu w biurze chcą spędzać młodsi pracownicy.

Model hybrydowy jeszcze bardziej zyskuje na atrakcyjności, jeśli badany ma dzieci. Rodzice wykazali szczególne zainteresowanie – na tle osób bezdzietnych – modelem pracy tydzień w biurze – tydzień w domu. Bezdzietni częściej pracują wyłącznie z domu – stanowią 20 proc. w grupie pracowników w ogóle nieuczęszczających do biura.

Aż 87 proc. pracowników biurowych twierdzi, że jakość biura ma znaczenie przy wyborze pracodawcy. – A prawie co czwarty badany deklaruje, że lokalizacja biura może mieć wpływ na decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy – mówi Ewelina Kałużna. – W biurze pracownicy czują się dobrze i bezpiecznie, ale mówią o możliwości poprawy, jeśli chodzi o prywatność. Chodzi o miejsca do pracy indywidualnej, w skupieniu, do rozmów, w których wymieniane są informacje podlegające ochronie – dodaje.

– Biuro to coś więcej niż przestrzeń. Biuro kojarzy się pracownikom z komfortową przestrzenią, do której lubią przychodzić – komentuje Małgorzata Głos, partnerka w firmie analityczno-badawczej Zymetria. – Pozytywne skojarzenia z biurem mają też pracownicy, którzy pracują tylko w domu. Postrzegają biuro jako miejsce, gdzie mogą napić się kawy, porozmawia, nawiązać relacje. Widać różnice w ocenie biura zależnie od wieku pracowników. Ci młodsi częściej deklarują, że jest ono miejscem, gdzie lubią przebywać, relaksować się w nim. Emocjonalny związek z biurem jest silniejszy wśród pracowników z miast poniżej 500 tys. mieszkańców, mimo że to ci z największych miast mają większy dostęp do budynków najwyższej klasy.

Autopromocja
Subskrybuj nielimitowany dostęp do wiedzy

Unikalna oferta

Tylko 5,90 zł/miesiąc


WYBIERAM

Potrzeby osób, które spędzają w biurze cały tydzień oraz pracowników hybrydowych w modelu tydzień w biurze, tydzień w domu, są inne niż tych, które pracują tam tylko jeden dzień w tygodniu. - Przebywając w biurze kilka dni z rzędu, pracownik oczekuje inicjatyw niestandardowych czy też związanych z możliwością odpoczynku. Wśród benefitów najbardziej docenianych przez pracowników na pierwszym miejscu niezmiennie są darmowe przekąski (35 proc.). Wysoko ocenianie są też masaże (31 proc.), innowacyjność i dostęp do nowych technologii w biurze (30 proc.), wydzielona przestrzeń do relaksu (29 proc.), a także organizacja nieformalnych spotkań integracyjnych (28 proc.). - wskazują autorzy raportu. - Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się dodatkowe aktywności związane ze sportem (m.in. wspólne oglądanie rozgrywek sportowych), a także duże spotkania z udziałem wszystkich pracowników w firmie.

Badanie przeprowadziła firma analityczno-badawcza Zymetria na zlecenie spółki biurowej Skanska w Europie Środkowo-Wschodniej. W ramach ilościowego badania online metodą CAWI zebrano odpowiedzi 1 tys. pracowników biurowych w polskich miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.