Nie możesz zapomnieć o dzienniku budowy. Odbierasz go u starosty, który ma obowiązek go wydać i pobrać opłatę.
Wzór dziennika i sposób jego prowadzenia określa rozporządzenie ministra infrastruktury z 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu, rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (DzU z 2002 r. nr 108, poz. 953).
Poza tym siedem dni przed przystąpieniem do budowy musisz zawiadomić o terminie jej rozpoczęcia powiatowego inspektora nadzoru budowlanego.
Każda budowa powinna mieć kierownika budowy; oświadczenie o podjęciu się obowiązków kierownika budowy dołącza się do zawiadomienia o terminie rozpoczęcia robót. Takim kierownikiem musi być osoba mająca uprawnienia budowlane i będąca członkiem Izby Inżynierów Budownictwa. Czasami wykonawca ma swojego kierownika budowy, w ramach umowy o roboty budowlane. W innych przypadkach pozostaje nam poszukiwanie osoby mającej rekomendacje innych inwestorów.
Bardzo często w trakcie budowy trzeba zmienić pierwotne plany – np. zrezygnować z budowy tarasu. Są to odstępstwa od projektu, które dzieli się na istotne i nieistotne. Te ostatnie nie wymagają żadnych dodatkowych formalności, prócz obowiązkowego naniesienia przez projektanta zmian na kopiach rysunków projektu budowlanego i ewentualnego uzupełnienia opisu.
Istotne odstępstwa wymagają tzw. pozwolenia zamiennego (trzeba też sporządzić nowy projekt uwzględniający zmiany). Gdy się tego nie zrobi, budowa może być wstrzymana przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, który może też wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia zakończenia budowy, po jego otrzymaniu. Prawo budowlane zawiera katalog istotnych odstępstw. Są nimi te, które dotyczą:
- zakresu objętego projektem zagospodarowania działki lub terenu (np. budynek musi stanąć bliżej granic sąsiada),
- charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego: kubatury, powierzchni zabudowy, wysokości, długości, szerokości, liczby kondygnacji (np. budynek będzie niższy lub będzie miał mniejszą powierzchnię),
- zapewnienia warunków niezbędnych do korzystania z tego obiektu przez osoby niepełnosprawne (nie dotyczy budynków jednorodzinnych),
- zmiany zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części,
- ustaleń miejscowego planu lub decyzji o warunkach zabudowy.
Uwaga!
Za istotne odstępstwa uważa się także te, które wymagają zmiany niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę opinii, zgód (np. wojewódzkiego konserwatora zabytków), decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej.
Przepisy nie przewidują żadnego terminu zakończenia budowy. To od samego inwestora zależy, kiedy zechce to zrobić.
Pamiętaj!
Pozwolenie na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem dwóch lat od dnia, w którym takie pozwolenie stało się ostateczne lub budowa została przerwana na czas dłuższy niż dwa lata (przerwanie lub ciągłość budowy musi być udokumentowane w dzienniku budowy).
Każdy, kto jest stroną w postępowaniu, ma prawo przeglądać dokumenty, składać wnioski dowodowe dotyczące np. tego, że nowo budowany dom zasłania mu światło. Starostwo musi ustosunkować się do wszystkich zarzutów i uwzględnić te mające uzasadnienie prawne lub słusznie wskazujące, że inwestycja ogranicza lub uniemożliwia zagospodarowanie sąsiednich działek.
Niezadowolony sąsiad (lub inna strona) może odwołać się od decyzji o pozwoleniu na budowę do wojewody, a jego rozstrzygnięcie zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Od postanowienia kończącego lub wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego przysługuje ponadto kasacja do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Musi ją sporządzić osoba, której na to zezwala prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, a więc m.in. adwokat, radca prawny.
Złożenie skargi nie wstrzymuje budowy. Osoba, która ją wniosła i chce, żeby na czas postępowania sąd wstrzymał budowę, musi liczyć się z możliwością zapłaty kaucji. Jeżeli sąd oddali skargę, kaucja pójdzie na zaspokojenie roszczeń inwestora. Gdy skarga okaże się słuszna, kaucja zostanie zwrócona skarżącemu. Do kaucji stosuje się przepisy kodeksu postępowania cywilnego o zabezpieczeniu roszczeń.
Jeżeli postępowanie się przedłuża – dawno minęło 65 dni, a pozwolenia nie ma – można skarżyć się na bezczynność starosty. Skargę składa się do wojewody. Wojewoda powinien zażądać wyjaśnień i wyznaczyć termin na załatwienie sprawy. Jeśli otrzymamy orzeczenie wojewody potwierdzające nieuzasadnioną zwłokę w wydaniu pozwolenia, możemy wystąpić z powództwem cywilnym do sądu powszechnego o odszkodowanie.
Podstawowym aktem prawnym jest prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. (DzU z 2003 r. nr 207, poz. 2016 z późn. zm.).
- Na budowę domu trzeba mieć pozwolenie, ale do postawienia budynku gospodarczego wystarczy zgłoszenie. To uproszczona forma załatwiania formalności budowlanych. Wystarczy do starosty złożyć wniosek oraz dokumenty, a następnie poczekać 30 dni. Jeżeli w tym czasie starosta nie zgłosi sprzeciwu, można budować. Gdy jednak dojdzie do wniosku, że budowa wymaga pozwolenia, narusza przepisy lub powinna być realizowana na pozwolenie, to odpowiednio zgłosi sprzeciw w formie decyzji lub nałoży, również w formie decyzji, obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę.
W ten sposób można postawić wolno stojące parterowe budynki gospodarcze, wiaty i altany oraz przydomowe oranżerie (ogrody zimowe) o powierzchni zabudowy do 25 mkw. Przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 mkw. powierzchni działki. Jeśli mamy działkę o powierzchni 1000 mkw., to możemy postawić cztery takie obiekty w dość dowolnym usytuowaniu (muszą być wolno stojące, ale już niekoniecznie usytuowane po dwa na każdych 500 mkw.).
- Zgłoszenia wymaga budowa ogrodzeń, ale tylko tych od strony dróg, ulic, placów, torów kolejowych i innych miejsc publicznych oraz o wysokości powyżej 2,20 m. Pozostałe ogrodzenia można wybudować bez załatwiania formalności budowlanych.
Zgłaszając zamiar wykonania robót, należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania prac budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia. Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o prawie do dysponowania terenem na cele budowlane oraz, w zależności od potrzeb, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami (np. decyzję środowiskową).