- Zainteresowanie inwestorów parkami handlowymi rośnie z roku na rok. W 2020 roku była to najbardziej poszukiwana klasa aktywów sektora handlowego – wynika z analiz Avison Young. – Odpowiadała za większość transakcji w tym sektorze. Popularność tych nieruchomości umocniła się w ostatnim roku, kiedy to okazało się, że pozostają odporne na wprowadzane restrykcje związane z pandemią. Inwestorzy, którzy już wcześniej byli aktywni na tym rynku, zintensyfikowali działania.
Odporne na wahania
Avison Young podaje, że na tym rynku pojawiło się również kilku nowych graczy. - Podmioty dopiero wchodzące na rynek poszukują najchętniej nieruchomości z operatorem spożywczym jako głównym najemcą ( tzw. anchor tenant) lub wynajętych długoterminowo stabilnym finansowo podmiotom o rozpoznawalnej marce, takim jak sklepy z branży zdrowia i urody czy sklepy z artykułami DIY – podają eksperci firmy.
- Parki handlowe są tym bardziej atrakcyjne, gdy są oferowane w transakcjach portfelowych. Odnotowaliśmy jednak niewiele transakcji o większym wolumenie – zauważa Radosław Pietrzak, ekspert Avison Young w Polsce. - Natomiast z uwagi na fakt, że większość sprzedawanych parków handlowych należy do sektora typu convenience, do analizy został włączony również ten typ nieruchomości.
Dodaje, że tendencja do robienia zakupów w pobliżu miejsca zamieszkania (convenience retail), w połączeniu z rosnącą siłą nabywczą mieszkańców mniejszych miejscowości spowodowały dynamiczny rozwój parków handlowych i nieruchomości typu convenience.
- W latach 2015-2020 udział parków handlowych i nieruchomości typu convenience nie przekraczał 10 proc. całkowitego wolumenu sektora handlowego. Wartość ta była marginalna, ponieważ większość transakcji dotyczyła obiektów mniejszych – 72 proc. transakcji parków handlowych i obiektów typu convenience w tym okresie nie przekraczało wartości 10 milionów euro – podaje Avison Young.