Reklama
Rozwiń

Parki handlowe kwitną

Trend robienia zakupów blisko domów doprowadził do dynamicznego rozwoju parków handlowych i nieruchomości typu convenience. Takie obiekty będą coraz bardziej poszukiwane.

Publikacja: 25.04.2021 19:48

Foto: ROL

- Zainteresowanie inwestorów parkami handlowymi rośnie z roku na rok. W 2020 roku była to najbardziej poszukiwana klasa aktywów sektora handlowego – wynika z analiz Avison Young. – Odpowiadała za większość transakcji w tym sektorze. Popularność tych nieruchomości umocniła się w ostatnim roku, kiedy to okazało się, że pozostają odporne na wprowadzane restrykcje związane z pandemią. Inwestorzy, którzy już wcześniej byli aktywni na tym rynku, zintensyfikowali działania.

Odporne na wahania

Avison Young podaje, że na tym rynku pojawiło się również kilku nowych graczy. - Podmioty dopiero wchodzące na rynek poszukują najchętniej nieruchomości z operatorem spożywczym jako głównym najemcą ( tzw. anchor tenant) lub wynajętych długoterminowo stabilnym finansowo podmiotom o rozpoznawalnej marce, takim jak sklepy z branży zdrowia i urody czy sklepy z artykułami DIY – podają eksperci firmy.

- Parki handlowe są tym bardziej atrakcyjne, gdy są oferowane w transakcjach portfelowych. Odnotowaliśmy jednak niewiele transakcji o większym wolumenie – zauważa Radosław Pietrzak, ekspert Avison Young w Polsce. - Natomiast z uwagi na fakt, że większość sprzedawanych parków handlowych należy do sektora typu convenience, do analizy został włączony również ten typ nieruchomości.

Dodaje, że tendencja do robienia zakupów w pobliżu miejsca zamieszkania (convenience retail), w połączeniu z rosnącą siłą nabywczą mieszkańców mniejszych miejscowości spowodowały dynamiczny rozwój parków handlowych i nieruchomości typu convenience.

- W latach 2015-2020 udział parków handlowych i nieruchomości typu convenience nie przekraczał 10 proc. całkowitego wolumenu sektora handlowego. Wartość ta była marginalna, ponieważ większość transakcji dotyczyła obiektów mniejszych – 72 proc. transakcji parków handlowych i obiektów typu convenience w tym okresie nie przekraczało wartości 10 milionów euro – podaje Avison Young.

Liczba transakcji na tym rynku zaczęła rosnąć. - W 2020 roku 23 z 35 transakcji handlowych dotyczyło parków handlowych i nieruchomości typu convenience. Ten wynik to dotychczasowy rekord. Największą transakcją nieruchomości typu convenience w 2020 roku była sprzedaż portfela „Tyrion", składającego się z pięciu centrów handlowych typu convenience – wskazuje Avison Young (firma w tej transakcji reprezentowała sprzedającego).

- To, co ostatnio przyciągnęło uwagę inwestorów do obiektów handlowych typu convenience, to właśnie ich odporność na wahania rynkowe spowodowane pandemią. Na podstawie wielu spotkań i rozmów z inwestorami, prognozujemy, że w 2021 roku produkt ten będzie poszukiwany jeszcze bardziej – komentuje Michał Ćwikliński, dyrektor zarządzający Avison Young w Polsce.

Lokalizacja i stopy zwroty

Z analiz Avison Young wynika, że parki handlowe i nieruchomości typu convenience sprzedane w 2020 roku były rozproszone po całej Polsce. Najwięcej nieruchomości zostało sprzedanych w największych miastach, co świadczy o przywiązaniu inwestorów do lokowania kapitału w aglomeracjach. - Jednocześnie wiele transakcji zostało zrealizowanych w mniejszych miejscowościach, w których rozwój parków handlowych jest bardzo silny. Prawie 30 proc. sprzedanych nieruchomości znajdowało się w miastach poniżej 50 tysięcy mieszkańców - zauważa Radosław Pietrzak.

- W porównaniu z innymi krajami europejskimi Polskę charakteryzuje stosunkowo stabilny rozwój stopy zwrotu w sektorze parków handlowych. A to w połączeniu z dynamiczną kompresją stóp zwrotu w sektorach magazynowym i biurowym pozostawia pole do kompresji stóp zwrotu również w sektorze parków handlowych. W tej sytuacji rynkowej obserwujemy w Polsce największą spośród innych państw europejskich różnicę pomiędzy stopami zwrotu w sektorze parków handlowych, a stopami dla nieruchomości typu „prime" w sektorach magazynowym i biurowym, która wynosi ok. 2,5 pkt proc. Co więcej, różnica między stopami zwrotu dla najlepszych parków handlowych w Polsce a średnimi stopami zwrotu dla parków handlowych w Europie Zachodniej wynosi ponad 2 pkt – podają analitycy.

- Jeśli weźmiemy pod uwagę atrakcyjne ceny, stabilnych najemców i odporność na wahania rynkowe, parki handlowe w Polsce wydają się być bardzo atrakcyjnym produktem inwestycyjnym dla szerokiego grona inwestorów – komentuje Michał Ćwikliński.

Avison Young zgromadził dane dotyczące odwiedzalności i obrotów nieruchomości typu convenience. - Główny wniosek – nieruchomości oparły się negatywnemu wpływowi pandemii dzięki temu, że część najemców, ze względu na prowadzony rodzaj działalności, nie musiała się zamykać. Ci najemcy, którzy odpowiadali za 67 proc. zajętej powierzchni, to sklepy spożywcze, DIY lub drogerie czy apteki - wskazuje Radosław Pietrzak z Avison Young.

Nieruchomości
Tyle sprzedający chcą za mieszkania z drugiej ręki
Nieruchomości
Nowy szef Speedwella w Polsce: wierzymy w rynek mieszkaniowy
Nieruchomości
Wakacje we własnym mieszkaniu w kurorcie
Nieruchomości
Ponad 27 mln euro dla spółki Echo Investment
Nieruchomości
Druga obniżka stóp. Będzie przełom na rynku mieszkań?