Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Instalowanie urządzeń reklamowych nie wymaga pozwolenia na budowę

Aktualizacja: 08.11.2008 07:19 Publikacja: 08.11.2008 05:52

Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

[b]– Uważam to za przełomowy wyrok – mówi radca prawny Michał Błeszyński, przedstawiciel spółki Jet Line z Warszawy.[/b] – Wykładnia tego przepisu, sformułowanego w sposób niejasny, wciąż budziła spory.

Spółka Jet Line, specjalizująca się w reklamach wielkoformatowych zgłosiła wojewodzie zachodniopomorskiemu zamiar postawienia dwóch billboardów w porcie szczecińskim. Wojewoda wniósł sprzeciw, podtrzymany przez głównego inspektora nadzoru budowlanego. W ich opinii są to budowle, które ze względu na gabaryty i trwałe związanie z gruntem, zgodnie z art. 28 prawa budowlanego wymagają pozwolenia na budowę.

W skardze do sądu spółka zarzuciła naruszenie art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego. – Spór dotyczy pytania, czy ten przepis dotyczy również urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem – wyjaśniał Michał Błeszyński. – Zdaniem spółki – tak, więc wystarczy zgłoszenie. Zdaniem wojewody i GINB – trzeba mieć pozwolenie na budowę. Rozstrzygnięcie sporu zależy od wykładni wspomnianego przepisu, a więc od tego, czy obejmuje on wszystkie rodzaje urządzeń reklamowych.

Sąd dał odpowiedź twierdzącą. Uchylając decyzje GINB, uznał, że ustawodawca nie wyłączył z art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego wolnostojących urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem, i nie zastrzegł,że wymagają one pozwolenia na budowę. Zwolnił więc z obowiązku posiadania pozwolenia na budowę wszystkie urządzenia reklamowe, niezależnie od tego,czy są wolnostojące, czy montowane na już istniejących obiektach.

Można natomiast, w razie wystąpienia przesłanek określonych w art. 30 prawa budowlanego, nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych, objętych zgłoszeniem.

[b]Już teraz można także przewidzieć, że wyroki, choć nieprawomocne, będą na pewno bardzo głośne.[/b]

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo