Reklama
Rozwiń

Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Instalowanie urządzeń reklamowych nie wymaga pozwolenia na budowę

Aktualizacja: 08.11.2008 07:19 Publikacja: 08.11.2008 05:52

Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

[b]– Uważam to za przełomowy wyrok – mówi radca prawny Michał Błeszyński, przedstawiciel spółki Jet Line z Warszawy.[/b] – Wykładnia tego przepisu, sformułowanego w sposób niejasny, wciąż budziła spory.

Spółka Jet Line, specjalizująca się w reklamach wielkoformatowych zgłosiła wojewodzie zachodniopomorskiemu zamiar postawienia dwóch billboardów w porcie szczecińskim. Wojewoda wniósł sprzeciw, podtrzymany przez głównego inspektora nadzoru budowlanego. W ich opinii są to budowle, które ze względu na gabaryty i trwałe związanie z gruntem, zgodnie z art. 28 prawa budowlanego wymagają pozwolenia na budowę.

W skardze do sądu spółka zarzuciła naruszenie art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego. – Spór dotyczy pytania, czy ten przepis dotyczy również urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem – wyjaśniał Michał Błeszyński. – Zdaniem spółki – tak, więc wystarczy zgłoszenie. Zdaniem wojewody i GINB – trzeba mieć pozwolenie na budowę. Rozstrzygnięcie sporu zależy od wykładni wspomnianego przepisu, a więc od tego, czy obejmuje on wszystkie rodzaje urządzeń reklamowych.

Reklama
Reklama

Sąd dał odpowiedź twierdzącą. Uchylając decyzje GINB, uznał, że ustawodawca nie wyłączył z art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego wolnostojących urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem, i nie zastrzegł,że wymagają one pozwolenia na budowę. Zwolnił więc z obowiązku posiadania pozwolenia na budowę wszystkie urządzenia reklamowe, niezależnie od tego,czy są wolnostojące, czy montowane na już istniejących obiektach.

Można natomiast, w razie wystąpienia przesłanek określonych w art. 30 prawa budowlanego, nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych, objętych zgłoszeniem.

[b]Już teraz można także przewidzieć, że wyroki, choć nieprawomocne, będą na pewno bardzo głośne.[/b]

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

Reklama
Sądy i trybunały
Coraz więcej wakatów w Trybunale Konstytucyjnym. Prawnicy mówią, co trzeba zrobić
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Prawnicy
Prof. Marcin Matczak: Dla mnie to podważalny prezydent
Zawody prawnicze
Rząd zmieni przepisy o zawodach adwokata i radcy. Projekt po wakacjach
Matura i egzamin ósmoklasisty
Uwaga na świadectwa. MEN przypomina szkołom zasady: nieaktualne druki do wymiany
Podatki
Rodzic może stracić ulgi w PIT, jeśli dziecko za dużo zarobi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama