Reklama

Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Instalowanie urządzeń reklamowych nie wymaga pozwolenia na budowę

Aktualizacja: 08.11.2008 07:19 Publikacja: 08.11.2008 05:52

Na billboardy wystarczy zgłoszenie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

[b]– Uważam to za przełomowy wyrok – mówi radca prawny Michał Błeszyński, przedstawiciel spółki Jet Line z Warszawy.[/b] – Wykładnia tego przepisu, sformułowanego w sposób niejasny, wciąż budziła spory.

Spółka Jet Line, specjalizująca się w reklamach wielkoformatowych zgłosiła wojewodzie zachodniopomorskiemu zamiar postawienia dwóch billboardów w porcie szczecińskim. Wojewoda wniósł sprzeciw, podtrzymany przez głównego inspektora nadzoru budowlanego. W ich opinii są to budowle, które ze względu na gabaryty i trwałe związanie z gruntem, zgodnie z art. 28 prawa budowlanego wymagają pozwolenia na budowę.

W skardze do sądu spółka zarzuciła naruszenie art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego. – Spór dotyczy pytania, czy ten przepis dotyczy również urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem – wyjaśniał Michał Błeszyński. – Zdaniem spółki – tak, więc wystarczy zgłoszenie. Zdaniem wojewody i GINB – trzeba mieć pozwolenie na budowę. Rozstrzygnięcie sporu zależy od wykładni wspomnianego przepisu, a więc od tego, czy obejmuje on wszystkie rodzaje urządzeń reklamowych.

Reklama
Reklama

Sąd dał odpowiedź twierdzącą. Uchylając decyzje GINB, uznał, że ustawodawca nie wyłączył z art. 29 ust. 2 pkt 6 prawa budowlanego wolnostojących urządzeń reklamowych trwale związanych z gruntem, i nie zastrzegł,że wymagają one pozwolenia na budowę. Zwolnił więc z obowiązku posiadania pozwolenia na budowę wszystkie urządzenia reklamowe, niezależnie od tego,czy są wolnostojące, czy montowane na już istniejących obiektach.

Można natomiast, w razie wystąpienia przesłanek określonych w art. 30 prawa budowlanego, nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych, objętych zgłoszeniem.

[b]Już teraz można także przewidzieć, że wyroki, choć nieprawomocne, będą na pewno bardzo głośne.[/b]

[b]Wadliwy jest pogląd, że na obiekty trwale związane z gruntem, trzeba mieć takie pozwolenie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VII SA/Wa 1449/08 i 1450/08)[/b].

Na mocy art. 29 ust. 2 pkt 6 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=183262]prawa budowlanego[/link], do instalowania urządzeń reklamowych, niezależnie od ich wielkości, stopnia skomplikowania oraz od tego, czy są urządzeniami wolnostojącymi, trwale związanymi z gruntem, czy też usytuowane są na budynkach, wystarczy więc zgłoszenie. Wyjątkiem są urządzenia usytuowane na obiektach zabytkowych oraz reklamy świetlne i podświetlane poza obszarem zabudowanym.

Reklama
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla konkubentów. Muszą się rozliczyć jak po rozwodzie
Dobra osobiste
Wypadek na A1. Sąd zdecydował ws. pozwów rodziny Sebastiana M.
Prawo pracy
Prawnik ostrzega: nadchodzi rewolucja w traktowaniu samozatrudnionych
Podatki
Skarbówka ostrzega uczniów i studentów przed takim „dorabianiem"
Sądy i trybunały
Wyrok TSUE to nie jest opcja atomowa, ale chaos w sądach i tak spotęguje
Reklama
Reklama