Reklama

Usługi budowlane: lepiej nie będzie

Publikacja: 08.06.2009 02:30

Usługi budowlane: lepiej nie będzie

Foto: Dziennik Wschodni/Fotorzepa, Mac Maciej Kaczanowski

Sytuacja na rynku małych i średnich firm wykonawczych się ustabilizowała. Jest lepiej, niż można było zakładać jesienią 2008 r., po pierwszych sygnałach o wstrzymaniu wielu inwestycji planowanych na ten rok.

• Analitycy twierdzą, że w marcu popyt zmniejszył się o 5 proc. w stosunku do ubiegłego roku, w kwietniu – o 11 proc. i w maju – o 20 proc. Przewidują, że w sezonie budowlanym popyt na usługi może być o 30 proc. mniejszy niż w ubiegłym roku.

• W maju nie zmieniły się ceny usług budowlanych, są na podobnym poziomie jak w kwietniu. Porównując jednak rok do roku, ceny usług budowlanych są o 18 – 22 proc. niższe niż w maju 2008 r.

• W ubiegłym roku w sierpniu położenie metra kwadratowego glazury w województwie mazowieckim kosztowało średnio 50 zł. W maju bieżącego roku – ok. 45 złotych. W województwie lubelskim w tym samym okresie ceny spadły z 43 do 38 zł za metr kwadratowy.

• Na rynku pojawił się nowy problem, który co prawda jest dość dobrze znany budowlańcom, ale ostatnich kilka lat spowodowało, że coraz rzadziej był odczuwany.

Reklama
Reklama

– Chodzi o regulowanie należności za wykonane prace. Coraz częściej firmy budowlane dokonują gruntownej weryfikacji zleceniodawców pod kątem ich zdolności płatniczej – mówi Henryk Benkowski, dyrektor serwisu KurierBudowlany.pl. – Co przyniosą kolejne miesiące? Kwestia opóźnień w regulowaniu zobowiązań będzie raczej narastać i firmy wykonawcze z sektora MSP za sukces muszą uważać nie tylko zapełnienie kalendarza robót na ten rok, ale przede wszystkim otrzymanie w terminie płatności za wykonane prace.

Nieruchomości
Echo Investment sprzedało centrum handlowe Libero za 103 mln euro
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Nieruchomości
BPI Real Estate Poland kupuje biurowiec w Warszawie. Mogą tu powstać mieszkania
Nieruchomości
Jak się zmieniają nastroje na rynku mieszkań? Kto odpowiada za patodeweloperkę?
Nieruchomości
Sieć parków handlowych Vendo w Polsce sprzedana za 1,3 mld zł
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Klienci liczą, porównują, negocjują. „Nie można bawić się cenami”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama