Spółdzielnie mieszkaniowe mają ustawowy obowiązek publikowania na stronach internetowych statutów, regulaminów, uchwał i protokołów obrad organów spółdzielni (walnego zgromadzenia, rady nadzorczej i zarządu oraz protokołów lustracji i rocznych sprawozdań finansowych. Członkowie spółdzielni mogą dostać odpisy i kopie tych dokumentów, choć za większość muszą zapłacić. Wolno im też poprosić o faktury i umowy zawierane przez spółdzielnię z osobami trzecimi. Tak wynika z art. 81 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=169950]ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych[/link] (DzU z 2003 r. nr 119, poz. 1116).
[srodtytul]Praktyka zupełnie inna[/srodtytul]
[b]W wyroku z 15 lipca Trybunał Konstytucyjny uznał, że te przepisy są zgodne z konstytucją. [/b]
– Zastrzegł jednak, że obowiązek ten powinien dotyczyć przede wszystkim udostępniania informacji członkom – mówi Jerzy Jankowski z Krajowej Rady Spółdzielczej. Zaznacza też, że spółdzielnia może ograniczyć dostęp do części informacji z powodu interesów osób trzecich albo ochrony danych osobowych.
Problem w tym, że rzadko która spółdzielnia udostępnia dokumenty w Internecie. Na stronie SM Pojezierze w Olsztynie znajdziemy tylko statut.