Czy prawo telekomunikacyjne reguluje służebność przesyłu

Publikacja: 18.08.2009 13:00

Red

[i][b]W artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/8,347942_Jak_sformulowac_pismo_o_odszkodowanie_za_slupy_na_dzialce.html]"Jak sformułować pismo o odszkodowanie za słupy na działce"[/link] autorstwa p. Anety Stabryły zamieszczony jest wzór wezwania do usunięcia urządzeń naruszających prawo własności. We wzorze powołany jest art. 222 par. 2 kodeksu cywilnego oraz orzeczenie Sądu Najwyższego (wyrok SN z dnia 6.01.2005r. sygn. III CK 129/2004). Nie wspomniano zaś o art. 140 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, który stanowi:

"Art. 140. 1. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany umożliwić operatorom oraz podmiotom, o których mowa w art. 4 pkt 1, 2, 4, 5 i 8, instalowanie na nieruchomości urządzeń telekomunikacyjnych, przeprowadzanie linii kablowych pod, na albo nad nieruchomością oraz umieszczanie tabliczek informacyjnych o urządzeniach, a także ich eksploatację i konserwację, jeżeli nie uniemożliwia to racjonalnego korzystania z nieruchomości.

2. Warunki korzystania z nieruchomości przez operatora ustala się w umowie, która powinna być zawarta w terminie 30 dni od dnia wystąpienia przez operatora o jej zawarcie.

3. Korzystanie z nieruchomości, o której mowa w ust. 1, jest odpłatne, chyba że linia lub urządzenia telekomunikacyjne służą zapewnianiu telekomunikacji właścicielowi lub użytkownikowi nieruchomości, na ich wniosek."

Zatem roszczenie o odszkodowanie - zwłaszcza przy montażu nowych słupów (gdyż nie sądzę, by art. 140 miał zastosowanie do urządzeń zamontowanych przed jego wejściem w życie) - można wywodzić nie tylko z kodeksu cywilnego i orzecznictwa ale również z prawa telekomunikacyjnego. W mojej ocenie powszechną praktyką operatorów jest pytanie tylko o zgodę na wejście na teren działki, zaś o umowie za korzystanie z nieruchomości nie ma mowy.

Mam pytanie: jaka jest relacja między umową zawieraną na podst. art. 140 ust. 2 prawa telekomunikacyjnego a ustanowieniem służebności przesyłu? Czy nie zachodzi podwójna regulacja tej samej materii, gdyż nie wydaje mi się, aby umowę z art. 140 ust. 2 można było nazwać służebnością przesyłu?[/b][/i]

[i]- Z.S.[/i]

[b]Odpowiada adwokat Łukasz Nysztal, Kancelaria Adwokacka w Szczytnie, [link=http://www.kancelaria.prawnikow.pl]www.kancelaria.prawnikow.pl[/link]:[/b]

[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=174502]Prawo telekomunikacyjne[/link] jest w tym wypadku [i]lex specialis[/i] w stosunku do [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=70928]kodeksu cywilnego[/link] i wyprzedza stosowanie przepisów kc w zakresie umieszczania na gruncie urządzeń przesyłowych przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego. Podkreślić jednak trzeba, że reguluje ono tylko wąski zakres praw i obowiązków podmiotów określonych w art. 1 ustawy, a więc tylko i wyłącznie w zakresie działalności przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Art. 140 prawa telekomunikacyjnego nie ma więc zastosowania do umieszczania urządzeń przesyłowych innych przedsiębiorców (energii elektrycznej, gazu, wody itp.).

Materia regulowana w art. 140 ustawy prawo telekomunikacyjne nie jest tożsama ze służebnością przesyłu - jednak określa uprawnienia właściciela nieruchomości w podobnym zakresie: ułożenie kabla/słupa telekomunikacyjnego na podstawie umowy i za wynagrodzeniem dla właściciela nieruchomości. Nie wyłącza również formy identycznej z formą ustanowienia służebności tj. umowy w formie notarialnej.

Należy jednak pamiętać o innym trybie postępowania w razie braku zgody co do warunków zawarcia umowy pomiędzy właścicielem a przedsiębiorstwem telekomunikacyjnym, o której mówi art. 140 prawa telekomunikacyjnego. Rozstrzygnięcie takiego sporu może nastąpić w myśl art. 124 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami[/link], a więc w trybie administracyjnym.

Postępowanie administracyjne w sprawie udzielenia zezwolenia może być wszczęte przez starostę wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej z urzędu albo na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, jak również innej osoby lub jednostki organizacyjnej. Przed wszczęciem postępowania zmierzającego do wydania zezwolenia powinna być wyczerpana możliwość uzyskania zgody właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości na wykonanie prac.

Oświadczenie woli w przedmiocie zgody na udostępnienie nieruchomości w tym celu może być wyrażone w ramach odpowiednich czynności cywilnoprawnych, np. ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego albo służebności gruntowej, zawarcie umowy najmu bądź dzierżawy nieruchomości w całości lub w części.

[i][b]W artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/8,347942_Jak_sformulowac_pismo_o_odszkodowanie_za_slupy_na_dzialce.html]"Jak sformułować pismo o odszkodowanie za słupy na działce"[/link] autorstwa p. Anety Stabryły zamieszczony jest wzór wezwania do usunięcia urządzeń naruszających prawo własności. We wzorze powołany jest art. 222 par. 2 kodeksu cywilnego oraz orzeczenie Sądu Najwyższego (wyrok SN z dnia 6.01.2005r. sygn. III CK 129/2004). Nie wspomniano zaś o art. 140 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, który stanowi:

Pozostało 88% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara