– Najemcy powierzchni biurowych nadal mogą liczyć na typowe zachęty finansowe ze strony właścicieli biurowców, np. okresy wolne od czynszu lub budżety na aranżację zajmowanej powierzchni. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na rosnącą pozycję wynajmującego wartość zachęt finansowych powoli się obniża – mówi Łukasz Kałędkiewicz, dyrektor działu powierzchni biurowych w firmie doradczej CB Richard Ellis.
Im dłuższa umowa najmu biura, tym bonus bardziej atrakcyjny. – Firmy ze statusem najemcy flagowego mogą liczyć na logo na fasadzie budynku, a w pojedynczych przypadkach nawet na zmianę nazwy biurowca na powiązaną z nazwą najemcy. Dobrym przykładem jest tu budynek Deloitte House – wyjaśnia Kałędkiewicz.
Jedną z często stosowanych zachęt dla najemców mogą być wakacje czynszowe.
– To pewien okres zwolnienia z czynszu, który dostaje najemca od wynajmującego. To, ile trwa, zależy od wielu czynników, m.in. długości umowy najmu, stopnia zasiedlenia budynku i tego, jak bardzo wynajmującemu zależy na tym właśnie najemcy – wyjaśnia Mikołaj Stępień, doradca inwestycyjny z firmy Ober-Haus.