Reklama

Po prawej stronie taniej o 15 procent

Warszawiacy najczęściej kupują lokale za 300 – 400 tys. zł. Najchętniej – na Mokotowie i Białołęce. Od kawalerek wolą dwa i trzy pokoje

Publikacja: 07.03.2011 03:54

Najlepiej sprzedają się w Warszawie mieszkania od 45 do 60 mkw.

Najlepiej sprzedają się w Warszawie mieszkania od 45 do 60 mkw.

Foto: Fotorzepa, Przemek Wierzchowski

• Najwyższe ceny mieszkań niezmiennie obowiązują na Śródmieściu. Z analiz sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy wynika, że średnia cena transakcyjna mkw. lokalu w tej stołecznej dzielnicy wyniosła w ub.r. 9459 zł. Do drogich dzielnic należą też Żoliborz z przeciętną stawką 9043 zł za mkw. i Wilanów, gdzie cena transakcyjna mkw. mieszkania to średnio 8981 zł. – Barierę 8 tys. zł za mkw. przekraczają jeszcze Ochota, Wola, Ursynów i Mokotów – podają analitycy z Metrohouse & Partnerzy.

Mniej niż 7 tys. zł za mkw. zapłacimy, kupując mieszkanie na Targówku i Białołęce (patrz grafika).

• Jak zauważa Marcin Jańczuk, pośrednik z Metrohouse & Partnerzy, między cenami mieszkań po prawej i lewej stronie miasta jest duża dysproporcja. – Lokale po praskiej stronie są średnio o 14,8 proc. tańsze od swoich odpowiedników po drugiej stronie Wisły – mówi Jańczuk. I wylicza, że mkw. mieszkania po prawej stronie to średnio 7,2 tys. zł. Transakcyjne stawki w lewobrzeżnej części stolicy są wyższe o ponad 1 tys. zł – wynoszą 8265 zł za mkw.

• 36 proc. transakcji zawartych w ubiegłym roku w Warszawie dotyczyło mieszkań w cenach od 300 do 400 tys. zł. Jak wyliczają analitycy z Metrohouse & Partnerzy, co piąty klient wybierał lokal w cenach 200 – 300 tys. zł. Taki sam odsetek transakcji (20 proc.) zawierano w cenach 400 – 500 tys. zł.

– W sumie aż 79 proc. sprzedanych mieszkań było tańszych niż 500 tys. zł – podkreśla Marcin Jańczuk (patrz grafika).

Reklama
Reklama

• Cena mkw. mieszkania w prawie co trzeciej transakcji mieściła się między 7 a 8 tys. zł. Co piąty klient płacił za mkw. lokalu 8 – 9 tys. zł. 25 proc. transakcji zawarto w przedziale cenowym 6 – 7 tys. zł.

Najniższą cenę za mkw., czyli poniżej 6 tys. zł za mkw., analitycy odnotowali w 4 proc. transakcji.

• W całym ubiegłym roku za pośrednictwem agencji Metrohouse & Partnerzy zawarto tylko jedną transakcję poniżej 5 tys. zł za mkw.

• Największym zainteresowaniem kupujących cieszą się niezmiennie mieszkania dwupokojowe. Wybierało je 45 proc. nabywców. 31 proc. klientów zdecydowało się na lokale z trzema pokojami. – Zainteresowanie kawalerkami było zaś umiarkowane. Decydowało się na nie 15 proc. nabywców. Lokale z czterema pokojami (i większe) kupiło w ub. roku 9 proc. klientów – podają analitycy.

• Najlepiej sprzedają się w Warszawie mieszkania od 45 do 60 mkw. (34 proc. transakcji). 29 proc. klientów wybierało lokale o powierzchni 30 – 45 mkw. Tylko 9 proc. transakcji dotyczyło mieszkań do 20 mkw.

– Takich maleńkich lokali na rynku nie ma wiele – zauważają przedstawiciele Metrohouse & Partnerzy.

Reklama
Reklama

• Według Marcina Jańczuka najbardziej popularną dzielnicą jest wciąż Mokotów. Mieszkania w tej dzielnicy wybrało 14 proc. klientów.

– Drugie miejsce jest trochę zaskakujące. Mokotowowi tylko o 2 proc. ustępuje Białołęka. Może to wynikać z faktu, że zakończenie budowy mostu Północnego jest coraz bliższe, co diametralnie poprawi sytuację komunikacyjną tego rejonu Warszawy – tłumaczy Marcin Jańczuk. Podkreśla też, że ceny transakcyjne na Białołęce w  ubiegłym roku należały do najniższych w całym mieście, co także zachęca do zakupu.

• Na trzecim miejscu pod względem popularności są Bemowo i Praga-Południe (po 11 proc. transakcji). Najmniejsze zainteresowanie wzbudzają nieruchomości w  Rembertowie, Wawrze i Wesołej.

Nieruchomości
Mieszkanie dla singla, dla pary, dla rodziny. To dobry czas na szukanie lokalu?
Nieruchomości
Popyt na biura nakręcają renegocjacje umów
Nieruchomości
Trójmiasto zdominowało rynek mieszkań premium. Ta część rynku też nie ma lekko
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama