Możliwości takie daje ustawa z 7 maja 2010 o wspieraniu usług i rozwoju sieci telekomunikacyjnych (DzU nr 106, poz. 675). Zgodnie z jej przepisami wszystkie plany miejscowe przyjmowane przez gminne rady nie mogą zawierać w swej treści postanowień blokujących realizację inwestycji telekomunikacyjnych. Natomiast te plany, które obowiązywały w momencie wejścia w życie ustawy, muszą zostać do jej wymogów dostosowane. To jeszcze nie wszystko.
Gdy brak planu miejscowego
Art. 46 ust. 2 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (dalej megaustawa) stanowi, że jeżeli lokalizacja inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej nie jest umieszczona w planie miejscowym, dopuszcza się jej lokalizowanie, jeżeli nie jest to sprzeczne z określonym w planie przeznaczeniem terenu ani nie narusza ustanowionych w planie zakazów lub ograniczeń. Przepis ten stanowi również, że przeznaczenie terenu na cele zabudowy wielorodzinnej, rolnicze, leśne, usługowe lub produkcyjne nie jest sprzeczne z lokalizacją inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej, a przeznaczenie terenu na cele zabudowy jednorodzinnej nie jest sprzeczne z lokalizacją infrastruktury telekomunikacyjnej o nieznacznym oddziaływaniu.
Dla przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego większe znaczenie może mieć jednak treść ust. 3 omawianego przepisu. Stanowi on mianowicie, że w razie braku planu miejscowego lokalizację inwestycji celu publicznego z zakresu łączności publicznej ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, na warunkach określonych w ustawie z 27 marca 2003 o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DzU nr 80, poz. 717, ze zm.). Postanowienia te są zgodne z treścią rozwiązań przyjętych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
– Jeśli na danym terenie nie ma obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to zgodnie z treścią art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Jeżeli planowana inwestycja ma charakter celu publicznego, to ustalenie warunków jej lokalizacji następuje na podstawie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego – wyjaśnia Mirosław Rymer z Wydziału Nadzoru Prawnego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego. – Od tej zasady istnieje wiele wyjątków. Przykładowo na terenach, dla których istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego, jak tereny górnicze, wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest niedopuszczalne, ale decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego już wydać można – dodaje ekspert.
Obie te decyzje stanowią niejako promesę pozwolenia na budowę. Uzyskanie takiej decyzji oznacza, że określona inwestycja może być zlokalizowana na danym terenie, według parametrów i warunków określonych w decyzji.