Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza się w terminie i miejscu wyznaczonym przez ministra transportu i budownictwa. Składa się ono z etapu wstępnego i egzaminu. Wcześniej jednak kandydat do zawodu rzeczoznawcy powinien złożyć w ministerstwie transportu wniosek wraz z niezbędnymi dokumentami. Musi to koniecznie zrobić nie później niż 40 dni przed wyznaczonym terminem postępowania.
Wnioskiem i dokumentami zajmuje się następnie Państwowa Komisja Kwalifikacyjna. Sprawdza ona dokumenty kandydata na rzeczoznawcę majątkowego, przede wszystkim interesuje ją, czy spełnia on warunki dopuszczenia do egzaminu i czy projekty operatów szacunkowych spełniają wymagania stawiane przez przepisy.
Z przeprowadzonego etapu wstępnego sekretarz zespołu kwalifikacyjnego komisji sporządza odrębny dla każdego kandydata protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu kwalifikacyjnego. W protokole potwierdza się, że kandydat spełnia warunki dopuszczenia do egzaminu, lub wskazuje się warunki, których kandydat nie spełnił, i z powodu których nie może być do niego dopuszczony.
Następnie minister zawiadamia kandydatów o dopuszczeniu do egzaminu, który obejmuje część pisemną i ustną.
Egzamin przeprowadza się, jeżeli na podstawie wyników etapu wstępnego do części pisemnej zostało dopuszczonych co najmniej trzydziestu kandydatów. W przypadku braku wymaganej liczby kandydatów, kandydaci dopuszczeni do egzaminu przystępują do jego części pisemnej w kolejnym terminie drugiego etapu postępowania kwalifikacyjnego.