– Z naszych badań wynika, że sprzedający musi dziś czekać na kupca przeciętnie pół roku. Zawsze jednak zastrzegamy, że mogą to być nieco zaniżone statystyki. Klienci bowiem, zanim trafią do agencji nieruchomości, próbują sprzedawać samodzielnie. Można więc powiedzieć, że pół roku trwa sprzedaż agencyjna – wyjaśnia Marcin Jańczuk, dyrektor w sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy.
Jego zdaniem nieco łatwiej niż inne lokale sprzedają się dziś dwa pokoje, do 45–50 mkw. powierzchni, kosztujące do 350 tys. zł. – Jednak i tu podaż jest duża, więc trwa walka o klienta, który może sobie dziś pozwolić na długie podejmowanie decyzji. Ogólna zasada nie zmienia się od kilku lat: łatwiej znaleźć nabywcę na mniejsze lokum. Wzięciem cieszą się także mieszkania do remontu, jeżeli ich cena jest adekwatna do stanu.
Wyprzedzić sąsiada
Co zrobić, aby znaleźć kupca wcześniej niż sąsiad? Joanna Lebiedź z Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości twierdzi, że jedyną metodą na szybką i skuteczną sprzedaż nieruchomości jest rozsądne podejście do ceny. – Jeśli wystawiamy mieszkanie z astronomiczną ceną, a w tej samej lokalizacji są podobne oferty, proponowane za znacznie niższą stawkę ofertową, wówczas nasza droga nieruchomość doskonale pomaga sprzedać te tańsze, ponieważ na jej tle, inne są dużo atrakcyjniejsze dla kupującego. Zatem, jeśli chcemy dobrze sprzedać mieszkanie sąsiada, swoje wystawmy z wysoką ceną ofertową – radzi Joanna Lebiedź.
Podkreśla, że dziś sprzedają się wyłącznie nieruchomości z urealnionymi cenami. Najczęściej są sprzedawane mieszkania małe, jedno- i dwupokojowe oraz małe trzy pokoje.
Także Marcin Jańczuk zwraca uwagę, że to znaczna obniżka ceny przynosi skutek w postaci transakcji. – Taki mamy dziś rynek. Mieszkanie może być położone w gorszej lokalizacji, mieć nietypowy układ, nieatrakcyjny rozkład, ale cena czyni cuda. Przy niskiej wycenie na pewno uda się znaleźć zainteresowane zakupem osoby – uważa ekspert Metrohouse & Partnerzy. Jego zdaniem, jeżeli przyjmiemy, że standardowe mieszkania w wielkiej płycie w danym rejonie miasta sprzedają się za 6,2–6,5 tys. zł za mkw., to wystawienie na sprzedaż oferty z ceną wyjściową o 1 tys. zł niższą na pewno spotka się z zainteresowaniem i zwiększoną liczbą prezentacji mieszkania.