Park handlowy o powierzchni 6,2 tys. mkw. w Sosnowcu wybuduje EDS Retail Park. Pierwszy obiekt firmy w województwie śląskim ma być otwarty w I kw. 2023 r. Podobną inwestycję (7 tys. mkw.) EDS planuje w Rembelszczyźnie. Firma wygrała też konkurs ofert na sześć lokali Tesco. W grudniu odda park handlowy w Redzie. Gotowe obiekty EDS znajdziemy w Opatowie, Legnicy, Nowym Dworze Mazowieckim i Debrznie. Wśród najemców są m.in. operatorzy spożywczy, drogerie, sklepy RTV, punkty gastronomiczne.

Lokalne i światowe

Koronawirus nie zainfekował parków handlowych. Michał Nowak, prezes spółki EDS Retail Park, zaznacza, że żaden z obiektów jego firmy nie został zamknięty w czasie pandemii. – Klienci chętniej odwiedzają parki niż galerie ze względu na wejście do sklepów bezpośrednio z parkingów i brak dużych powierzchni wspólnych – wyjaśnia Michał Nowak. – Najemcy nie zgłaszają problemów związanych z mniejszą liczbą klientów. Nikt nie wypowiedział nam umowy – podkreśla.

Zdaniem Sebastiana Wiśniewskiego, prezesa Fortis Investments, popularność parków rosła już przed pandemią. – Pandemia znacząco przyspieszyła ich rozwój – ocenia. – Wcześniej wielu inwestorów i sieci handlowych postrzegało parki handlowe jako dodatek umożliwiający dywersyfikację portfela lub dogęszczenie sieci sprzedaży bazującej w głównej mierze na obecności w dużych centrach handlowych czy sklepach przy głównych handlowych ulicach.

Podkreśla, że teraz rośnie zainteresowanie mniejszymi obiektami w mniejszych miastach. – Niektóre marki przygotowują koncepty specjalnie dopasowane do tej klasy aktywów – mówi prezes Wiśniewski. Wskazuje powody. To m.in. elastyczność powierzchni, lokalizacje blisko klientów, niższe stawki najmu. – Klienci przekonali się, że zakupy można robić szybciej i łatwiej, blisko domu – podkreśla prezes Fortis Investments. – A popyt na powierzchnie w parkach przewyższył podaż.

Portfel nieruchomości handlowych Fortis Investments to 22 obiekty – są i parki, i wolnostojące pawilony rozsiane po całym kraju – zarówno w mniejszych miejscowościach, jak i w okolicach dużych aglomeracji. Firma przygotowuje kolejne obiekty o łącznej powierzchni najmu ponad 17 tys. mkw. Powstają w Opocznie, Ciechocinku, Łęczycy, Łowiczu. – Przygotowujemy inwestycje także w większych miastach, jak Poznań czy Wrocław, analizujemy kolejne lokalizacje – mówi Wiśniewski.

Z kolei DL Invest Group ma 11 parków na Śląsku. Ich łączna powierzchnia najmu to ponad 42 tys. mkw. Kolejny obiekt (8 tys. mkw.) powstaje w Mikołowie. Następne są w przygotowaniu. Mają być oddawane w ciągu dwóch lat.

Dominik Leszczyński, dyrektor generalny DL Invest Group, podkreśla, że na ofertę parków jego firmy składają się sklepy i punkty usługowe zarówno międzynarodowych marek, jak i lokalnych przedsiębiorców. Tego właśnie oczekują klienci.

– Pandemia znacząco przyspieszyła rozwój sektora parków handlowych – potwierdza Dominik Leszczyński. Zwraca uwagę, że takie obiekty powstają często w mniejszych miastach lub na obrzeżach większych ośrodków. – A więc tam, gdzie podaż nowoczesnych powierzchni handlowych jest ograniczona – zauważa dyrektor. Dodaje, że parki handlowe uzupełniają się także z handlem internetowym. Klienci odbierają tam zamówiony w sieci towar.

Banki ziemi

Parki buduje też Trei Real Estate Poland. Swój pierwszy obiekt w Polsce firma oddała w 2013 r. – Ten rok zakończymy z portfelem 29 Vendo Parków zlokalizowanych na terenie całego kraju – mówi Krzysztof Elsner z Trei Real Estate Poland. – Koncentrujemy się na mniejszych ośrodkach miejskich (ok. 15 tys. mieszkańców). Nasze plany na 2021 r. obejmują budowę i otwarcie ośmiu parków. Do grudnia, oprócz już dostarczonych obiektów w Zielonce, Myśliborzu, Koszalinie, Piekarach Śląskich, Oświęcimiu i Inowrocławiu, otworzymy także Vendo Parki w Chorzowie (24 listopada) i Radzyminie (połowa grudnia). Chcemy utrzymać to tempo wzrostu. Zakładamy, że w 2022 r. sieć Vendo Parków wzmocni się o kolejnych osiem obiektów. W naszym banku ziemi mamy 24 lokalizacje pod nowe inwestycje – dodaje.

Na początku listopada firma Trei Real Estate Poland zawarła z inwestorem Patron Capital spółkę joint venture. Cel: wspólny proces deweloperski i zarządzanie 15–20 nowymi parkami handlowymi. – Pierwszy z nich to gotowy już do otwarcia obiekt w Chorzowie – informuje Krzysztof Elsner. – Kolejne cztery lokalizacje, o których możemy już mówić, to Łapy, Siedlce, Skarżysko-Kamienna i Otwock, gdzie trwają już prace budowlane.

Z tarczą

Z analiz firmy doradczej CBRE wynika, że parki handlowe w Polsce oferują w sumie 2,1 mln mkw. powierzchni. Dla porównania – centra handlowe to 10,5 mln mkw. W budowie jest ok. 190 tys. mkw. „parkowej" powierzchni. Termin oddania: 2021/2022 r. W formacie centrum handlowego powstaje zaś ok. 110 tys. mkw.

Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego CBRE, ocenia, że parki handlowe z pandemicznej zawieruchy „wyszły z tarczą".

– Już przed pandemią ten format rozwijał się bardzo mocno, uzupełniając lukę w nasyceniu powierzchnią handlową w całej Polsce – potwierdza. – Od mniejszych miejscowości aż po największe aglomeracje parki handlowe doskonale uzupełniały i radziły sobie z konkurencją większych obiektów. Deweloperzy i inwestorzy nadal widzą duży potencjał w tym segmencie rynku, dlatego rozwój parków handlowych nadal będzie postępował – przewiduje.

Dodaje, że najemcy w parkach handlowych mają bardzo dobre obroty. Poziom pustostanów, jak mówi ekspertka CBRE, jest niższy niż w tradycyjnych centrach handlowych.