Reklama

Kobiety są gorsze z matematyki? To mit

Naukowcy przeprowadzili serię badań, z których wynika, że kobiety i mężczyźni mają jednakowe zdolności w zakresie nauki matematyki i dziedzin pokrewnych.

Aktualizacja: 18.11.2019 10:03 Publikacja: 18.11.2019 09:52

Kobiety są gorsze z matematyki? To mit

Foto: Shutterstock

- Nauka nie jest zgodna z wierzeniami ludowymi - powiedziała Jessica Cantlon z Carnegie Mellon University. Naukowcy pod jej kierunkiem udowodnili, że twierdzenie, iż kobiety nie rozwijają się w dziedzinie technologii, inżynierii i matematyki ze względu na biologiczne braki w umiejętnościach matematycznych, jest mitem.

Jessica Cantlon prowadziła zespół badawczy, który kompleksowo badał rozwój mózgu młodych chłopców i dziewcząt. Ich badania nie wykazały żadnych różnic między płciami w funkcjonowaniu mózgu i posiadanych zdolnościach matematycznych. Badanie było prowadzone za pomocą technik neuroobrazowania, w celu oceny biologicznych różnic między płciami w zakresie zdolności matematycznych małych dzieci.

Zespół wykorzystał funkcjonalny rezonans magnetyczny do pomiaru aktywności mózgu u 104 małych dzieci (w wieku od 3 do 10 lat; 55 dziewcząt) podczas oglądania filmu edukacyjnego obejmującego wczesną naukę matematyki, zagadnienia takie jak liczenie i dodawanie. Naukowcy porównywali skany chłopców i dziewcząt, aby ocenić podobieństwa mózgu, oceniali również rozwojowy wiek mózgu.

Po licznych porównaniach statystycznych, badacze nie zauważyli żadnych różnic w rozwoju mózgu dziewcząt i chłopców, nie znaleźli też żadnej różnicy w sposobie, w jaki chłopcy i dziewczęta przetwarzali wiedzę matematyczną.

- Nie chodzi tylko o to, że chłopcy i dziewczęta korzystają z sieci matematycznej w ten sam sposób, ale że podobieństwa były widoczne w całym mózgu - powiedział Alyssa Kersey, doktorantka na Wydziale Psychologii Uniwersytetu w Chicago, współautorka badania. - Jest to ważne przypomnienie, że ludzie są do siebie bardziej podobni, niż zwykliśmy uważać - dodała.

Reklama
Reklama

Naukowcy porównali również wyniki testu zdolności matematycznych, znormalizowanego dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat przeprowadzonego wśród 97 uczestników (50 dziewcząt). Stwierdzili, że zdolności matematyczn wśród dzieci i nie da się zaobserwować różnic ze względu na płeć ani wiek. Zespół nie znalazł również związku między umiejętnościami matematycznymi a dojrzałością mózgu.

Cantlon uważa, że społeczeństwo i kultura prawdopodobnie odciągają dziewczyny i młode kobiety od matematyki i dziedzin z nią związanych. Twierdzi, na podstawie wcześniejszych badań, że rodziny spędzają więcej czasu z młodymi chłopcami na zabawie, która wiąże się z poznawaniem przestrzennym, a wielu nauczycieli woli spędzać więcej czasu z chłopcami na zajęciach z matematyki, przewidując ich późniejsze osiągnięcia matematyczne. Dzieci często czerpią też wskazówki z oczekiwań rodziców, dotyczących ich umiejętności matematycznych.

- Musimy być świadomi tego zjawiska, aby upewnić się, że nie jesteśmy tymi, którzy powodują zwiększenie nierówności między płciami - podsumowała Cantlon.

Nauka
Przełomowe badania DNA zaprzeczają popularnej teorii. Chodzi o ewolucję Homo sapiens
Nauka
Po co robotnice zabijają własne poczwarki? Niezwykłe zachowanie mrówek
Nauka
Ostatnia superpełnia w tym roku już niedługo. Kiedy obserwować Zimny Księżyc?
Materiał Partnera
Radio na laser i opary rubidu. Kwantowy wynalazek fizyków z UW
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nauka
Co łączy golden retrievera i człowieka? Zaskakujące wyniki najnowszych badań
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama