Nowego jeepa cherokee łatwo pomylić na pierwszy rzut oka z jeepem grand cherokee – oba mają typowe dla marki kanciaste nadwozia i są dosyć masywne. Jednak cherokee nie jest dużym autem nawet jak na europejską miarę – ma 1,8 m szerokości, wysokość dochodzi do 1,8 m, a długość wynosi niecałe 4,5 m. To o 27 cm więcej, niż miał poprzednik. Rozstaw osi wzrósł o sześć centymetrów.
Dzięki wydłużeniu samochodu sporo miejsca na nogi mają pasażerowie tylnej kanapy. Duży jest także bagażnik mający pojemność (liczone do rolety) 419 l, a po złożeniu tylnej kanapy 1404 l. Większy rozstaw osi wpłynął na zwiększenie komfortu jazdy. Auto przy dużych szybkościach prowadzi się stabilnie, a nierówności powodują jedynie lekkie podłużne bujanie nadwozia. Także w terenie większy rozstaw stabilizuje auto. Pozostało ono jednak na tyle krótkie, że np. w pełnym drzew terenie łatwo samochodem manewrować. Średnica zawracania wynosi ok. 11 metrów.Komfort jazdy jest spory mimo zachowania sztywnej tylnej osi. Konstruktorzy wybrali solidne sprężyny śrubowe i amortyzatory skutecznie tłumiące drgania tylnego mostu, bo jeep na nierównościach nie wpada w wibracje.
Podczas szybkiej jazdy szosą autem można łatwo sterować – daje o sobie znać pięciodrążkowe zawieszenie tylnego mostu i solidne, dwuwahaczowe przednie zawieszenie, które nie odkształca się ani na szosie przy dużych szybkościach (dzięki czemu samochód precyzyjnie zmienia kierunek jazdy), ani w terenie, wdrapując się bez protestu na wysokie przeszkody. Także na szybko pokonywanych zakrętach samochód zachowuje się stabilnie i nie pochyla się nadmiernie.
Zawieszenie przednie jest zupełnie nowe i stosowane także w dodge’u nitro. Dodge nie ma jednak reduktora, który w jeepie zwiększa trafiający na koła moment obrotowy niemal trzykrotnie. W cherokee standardowo napędzane są tylko tylne koła, a w razie ich poślizgu napęd trafia automatycznie również na przednie. Kierowca może wybrać także stały napęd na cztery koła, a spodziewając się bardzo trudnego terenu, może włączyć reduktor.
Jeep cherokee ma dobrze wytłumioną i szczelną kabinę. Wewnątrz jest cicho i nawet pracujący pod maską diesel jest ledwo słyszalny. Może nawet ważniejszą korzyścią z dobrego uszczelnienia kabiny jest jednak małe zapylenie w środku w czasie jazdy poza drogami utwardzonymi. Kurz nie przedostaje się do wnętrza auta. A koła wzbijają sporo pyłu. Mocny, czterocylindrowy silnik ma moment obrotowy wynoszący ponad 400 Nm i po włączeniu reduktora nie ma siły, która jeepa mogłaby zatrzymać – ograniczeniem jest tylko przyczepność opon. Gdy zaczną się ślizgać, przemielone zostaje podłoże lub spalona opona. Diesel współpracuje z sześciostopniową ręczną skrzynią biegów.