Pomysłodawcą i animatorem przedsięwzięcia jest turecki archeolog Erkurt Osman. Budowa odbywa się technikami znanymi w starożytności oraz z materiałów dostępnych w tamtej epoce. Chodzi o to, aby statek był możliwie najbardziej podobny do pierwowzorów. Posłuży do sprawdzenia, jakie były możliwości takich jednostek, jak nimi manewrowano, jak zachowywały się na fali, jaką szybkość rozwijały pod żaglem, a jaką dzięki pracy wioślarzy.
Będzie to kopia statku, jakim prawdopodobnie mieszkańcy Fokai na wybrzeżu Anatolii wyruszyli w VII wieku p. n. e. na zachód, gdzie założyli kolonię nazwaną Massala – Marsylię.
Już w XII wieku p. n. e., czyli w czasach wojny trojańskiej, pojawiły się jednostki, które królowały na Morzu Śródziemnym – tak zwane pentacontery napędzane przez 50 wioślarzy rozmieszczonych po 25 w jednym rzędzie wzdłuż każdej burty. Ale właśnie w VII stuleciu we wschodniej części Morza Śródziemnego, czyli tam, gdzie leżała Fokaja, ten model został rozwinięty, zaczęto budować tzw. biremy, czyli jednostki z dwoma rzędami wioślarzy na każdej burcie.
Rekonstrukcja takiego statku, długości 25 i szerokości 4 metrów, z 40 wioślarzami (20 na każdej burcie), powstaje w tureckim porcie Urla. Będzie nosiła nazwę „Kybele” – na cześć bogini wiosny, urodzaju i płodności.
„Kybele” będzie wyposażona w rejowy prostokątny żagiel, dwa wiosła na rufie pełniące rolę steru oraz drewnianą ostrogę pod dziobem, okutą miedzią – jako taran do niszczenia wrogich jednostek. Sam dziób będzie ozdobiony rzeźbą głowy dzika z brązu.