Tędzy nietędzy za kółkiem

Otyli kierowcy są bardziej narażeni na śmierć w wypadkach drogowych, odnoszą cięższe obrażenia

Publikacja: 23.01.2013 23:25

Konstruktorzy projektują auta, nie biorąc pod uwagę gabarytów ludzi otyłych

Konstruktorzy projektują auta, nie biorąc pod uwagę gabarytów ludzi otyłych

Foto: AFP

Droga jest bardziej niebezpieczna dla ludzi grubych. Tak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley i Uniwersytetu Zachodniej Virginii w Morgantown. Informuje o tym  pismo „British Medical Journal".

Naukowcy sięgnęli do danych amerykańskiego państwowego rejestru wypadków drogowych. Analizowali 57 tys. kolizji do jakich doszło w dwóch wybranych losowo latach:  1996 i 2008. Skoncentrowali się na analizie zderzeń z udziałem samochodów osobowych, w których śmierć poniosła co najmniej jedna osoba.

Analiza wykazała, że ryzyko śmierci wzrasta wraz z nadwagą kierowcy, przy czym nadwaga definiowana jest zgodnie ze wskaźnikiem masy ciała BMI (Body Mass Index), ustalonym przez Światową Organizację Zdrowia WHO. BMI oblicza się przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podany w  metrach. Wartość BMI poniżej 16 oznacza niedożywienie, od 18,5 do 25 oznacza wagę prawidłową, od 25 do 30 to nadwaga, do 35 – I stopień otyłości, do 40 – II stopień, powyżej 40 – III stopień otyłości.

W grupie kierowców z I stopniem otyłości, uczestniczących w kolizjach, ryzyko śmierci wzrasta o 21 proc.; przy II stopniu wzrost jest ponad dwukrotnie większy, wynosi 51 proc.; natomiast kierowcy dotknięci III stopniem otyłości są aż o 81 proc. bardziej narażeni na śmierć.

Zagadnieniem tym zajmowali się niezależnie także naukowcy kanadyjscy z Uniwersytetu Laval (Quebec). Wyniki ich prac zamieścił „Journal of Transportation Safety and Security". Kanadyjczycy oparli się na 75 pracach studyjnych opublikowanych w różnych naukowych pismach poświęconych związkowi otyłości z podwyższonym ryzykiem śmierci na drodze podczas prowadzenia samochodu.

Badacze z Uniwersytetu Laval doszli do wniosku, że problemy zdrowotne wynikające z otyłości, takie jak zaburzenia widzenia czy ospałość spowodowana cukrzycą, zwiększają prawdopodobieństwo wypadku.

Przeprowadzili testy kolizyjne (crash testy), w których wykorzystali manekiny i zwłoki. Wykazały one, jak ciało człowieka grubego zachowuje się w czasie zderzenia: biodra przesuwają się do przodu dwukrotnie bardziej niż u osoby o wadze normalnej, człowiek gruby wślizguje się pod pas bezpieczeństwa, co sprzyja  uszkodzeniom bioder i kolan. Pas bezpieczeństwa naciska na dolną partię klatki piersiowej otyłego, zwiększając ryzyko urazu żeber i płuc.

Autorzy obydwu prac zwracają uwagę, że samochody nie są projektowane z myślą o gabarytach ludzi otyłych. W Kanadzie samochody są odpowiedniej wielkości tylko dla połowy mieszkańców. Fotele i pasy bezpieczeństwa są projektowane dla ludzi ważących do 97,5 kg i mierzących do 185 cm. Znaczna część populacji przekracza te gabaryty.

– Należy zacząć projektować auta z myślą o ludziach tęgich. We wnętrzu samochodu powinno być dla nich więcej miejsca. Fotele powinny mieć inny profil, a pedały należałoby rozmieścić w większych odstępach – uważa dr Martin Lavalliere z Uniwersytetu Laval.

Droga jest bardziej niebezpieczna dla ludzi grubych. Tak wynika z badań naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley i Uniwersytetu Zachodniej Virginii w Morgantown. Informuje o tym  pismo „British Medical Journal".

Naukowcy sięgnęli do danych amerykańskiego państwowego rejestru wypadków drogowych. Analizowali 57 tys. kolizji do jakich doszło w dwóch wybranych losowo latach:  1996 i 2008. Skoncentrowali się na analizie zderzeń z udziałem samochodów osobowych, w których śmierć poniosła co najmniej jedna osoba.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Nauka
Nowy gatunek ptasznika australijskiego. Naukowcy radzą: nie dotykać
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Nauka
Badacze odbyli „podróż” do wnętrza Ziemi. Natknęli się na coś nieznanego
Nauka
Tajemniczy wulkan, który ochłodził klimat Ziemi. Naukowcy wreszcie go zlokalizowali
Nauka
Superwulkan Yellowstone: Gdzie może dojść do wybuchu? Najnowsze ustalenia naukowców
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Nauka
Naukowcy o możliwym wybuchu potężnego wulkanu. Świat nie jest przygotowany
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego