„Calypso" to legenda nurkowania i badań podwodnych. Została zwodowana w 1942 r. w USA jako jednostka brytyjskiej marynarki wojennej. Później służyła jako prom. W 1950 r. odkupił ją anonimowy milioner (później okazało się, że to Thomas „Loel" Guinness), który za symboliczną opłatą przekazał statek Cousteau. Ten zaś jednostkę wyposażył w aparaturę do prowadzenia – i filmowania – nurkowania. To wtedy powstały najsłynniejsze filmy podróżnika i badacza głębin: „Milczący świat" i „Świat bez słońca", w których pojawia się legendarna jednostka.

W 1996 r., rok przed śmiercią Cousteau, „Calypso" zatonęła w porcie w Singapurze po przypadkowym zderzeniu z barką. Została wyciągnięta i odholowana do portu. Koszty remontu i opłaty przerosły rodzinę Cousteau. Dopiero po 20 latach udało się znaleźć sponsorów, którzy dokończyli prace i zamontowali silniki.

– Kiedy „Calypso" wróci na morze, będzie całkowicie sprawna i napędzana dwoma własnymi silnikami, tak jak chciał tego kapitan Cousteau. Udało się tego dokonać po 20 latach wysiłków i niepowodzeń – powiedziała Francine Cousteau, wdowa po badaczu i filmowcu.