Zwolnienie podatkowe dla zapomóg dla powodzian

Czy zapomogi wypłacane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników poszkodowanych w powodzi są zwolnione z podatku bez względu na ich wysokość, czy też zwolnienie jest limitowane?

Aktualizacja: 23.08.2010 04:16 Publikacja: 23.08.2010 03:00

Zwolnienie podatkowe dla zapomóg dla powodzian

Foto: www.sxc.hu

Pracodawcy wspierający powodzian mają problemy z właściwym odczytaniem przepisów rozrzuconych po różnych aktach prawnych.

[b]– Firma posiada znaczne środki zgromadzone na rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (w poprzednich latach środki z tego funduszu były znikomo wykorzystywane). Chciałaby je rozdysponować w formie zapomóg dla pracowników poszkodowanych w czasie powodzi.

Czy dla celów zwolnienia z podatku dochodowego wysokość tych zapomóg jest ograniczona jakimś limitem? Czy będzie je można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?[/b] – pyta czytelnik.

[srodtytul]Co wynika z ustawy o PIT...[/srodtytul]

Według art. 21 ust. 1 pkt 26 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawy o PIT[/link] wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Zgodnie z definicjami słownikowymi przez zapomogę należy rozumieć bezzwrotną pomoc finansową („Słownik języka polskiego”, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 1997 – 2008).

To zwolnienie obejmuje zatem zapomogi nieprzekraczające kwoty 2280 zł, niezależnie od źródła ich finansowania, czy były wypłacone ze środków zfśs, czy też ze środków obrotowych firmy.

[srodtytul]...a co z ustawy powodziowej[/srodtytul]

Natomiast na podstawie art. 10[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=05FCA30B9BC46003CCE55809106B50D4?id=360172] ustawy z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja i czerwca 2010 r. (DzU nr 123, poz. 835)[/link] środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone na cele związane z pomocą dla poszkodowanych zatrudnionych u pracodawcy, który utworzył fundusz, a także dla poszkodowanych zatrudnionych u innego pracodawcy.

Przez poszkodowanego należy rozumieć m.in. osobę fizyczną, która na skutek powodzi doznała szkód majątkowych lub utraciła, chociażby czasowo, możliwość korzystania z posiadanej nieruchomości lub lokalu (art. 3 pkt 2). Jednocześnie na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy otrzymane przez poszkodowanego przychody z tego tytułu są zwolnione od podatku dochodowego. Ustawodawca nie wprowadził przy tym żadnego limitu dla tego zwolnienia.

Moim zdaniem oznacza to, że na podstawie tych szczególnych przepisów zapomogi wypłacane z zfśs na cele związane z pomocą dla poszkodowanych w związku z powodzią, zatrudnionych u pracodawcy, który utworzył fundusz (a także dla poszkodowanych zatrudnionych u innego pracodawcy), są w całości zwolnione z PIT, czyli nawet gdy przekraczają limit z ustawy o PIT (kwotę 2280 zł).

[srodtytul]Możliwa inna interpretacja[/srodtytul]

Szkopuł w tym, że nie można wykluczyć przyjęcia przez organy podatkowe innej interpretacji, że stały limit zwolnienia dla wszystkich zapomóg, w tym związanych z klęskami żywiołowymi, określa ustawa o PIT, natomiast zwolnienie z ustawy powodziowej dotyczy innej pomocy ze środków zfśs.

Moim zdaniem skoro ustawodawca w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy powodziowej uznał, że otrzymane przez poszkodowanego przychody z tego tytułu są zwolnione od podatku dochodowego, to zwolnienie to dotyczy wszystkich takich przychodów, w tym również zapomóg bez względu na ich wysokość.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie od 1 maja do 31 grudnia 2012 r. (art. 30 ust. 5 ww. ustawy). Zatem będzie miało również zastosowanie do środków, które dopiero wpłyną na rachunek zfśs i zostaną z niego w ten sposób rozdysponowane.

[srodtytul]Trzeba też zajrzeć do rozporządzenia[/srodtytul]

Warto też zwrócić uwagę na przepisy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=336558]rozporządzenia ministra finansów z 28 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (DzU nr 226, poz. 1819)[/link].

Minister zarządził w nim zaniechanie PIT od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy przez osoby poszkodowane na skutek katastrofy naturalnej, w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 2 [link=http://]ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (DzU nr 62, poz. 558, ze zm.),[/link] do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 6000 zł. Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.

Przez pojęcie katastrofy naturalnej należy rozumieć zdarzenie związane z działaniem sił natury, w szczególności wyładowania atmosferyczne, wstrząsy sejsmiczne, silne wiatry, intensywne opady atmosferyczne, długotrwałe występowanie ekstremalnej temperatury, osuwiska ziemi, pożary, susze, powodzie, zjawiska lodowe na rzekach i morzu oraz jeziorach i zbiornikach wodnych, masowe występowanie szkodników, chorób roślin lub zwierząt albo chorób zakaźnych ludzi lub też działanie innego żywiołu.

Zapomoga otrzymana jako pomoc materialna od zakładu pracy przez osoby poszkodowane na skutek katastrofy naturalnej, m.in. powodzi, korzysta z tego zaniechania bez względu czy jest wypłacana z zfśs, czy ze środków obrotowych pracodawcy.

Nawet gdyby przyjąć za właściwą interpretację, że zapomogi powodziowe dla pracowników objęte są zwolnieniem do 2280 zł, to zapomogi do kwoty 6000 zł będą odrębnie korzystały z zaniechania poboru podatku. Zaniechanie poboru dotyczy oczywiście nadwyżki ponad 2280 zł (bo tylko ta jest opodatkowana).

Przyjmując zatem interpretację, że zwolnienie dla zapomóg powodziowych objęte jest limitem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT, możliwa byłaby wypłata z zfśs nieopodatkowanych zapomóg w wysokości 8280 zł w roku podatkowym.

[srodtytul]Kosztem był odpis na fundusz[/srodtytul]

Jeśli chodzi o możliwość zaliczenia wypłaconych zapomóg do kosztów uzyskania przychodów, to trzeba tu zwrócić uwagę na postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 45[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893] ustawy o CIT[/link] i art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PIT, zgodnie z którymi nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zfśs.

Zatem wypłacane z zfśs zapomogi dla poszkodowanych w związku z powodzią nie będą kosztami podatkowymi pracodawcy. Kosztami takimi były natomiast odpisy na zfśs.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o PIT kosztem uzyskania przychodów są odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zfśs obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek funduszu.

[ramka][b]Pomoc z funduszu socjalnego[/b]

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i zasady gospodarowania środkami tego funduszu, przeznaczonego na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych do korzystania z funduszu oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych, określa [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=74017]ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.)[/link].

Przez działalność socjalną, w myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, należy rozumieć usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej rzeczowej lub finansowej a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Zfśs tworzą pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Pracodawcy zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty mogą tworzyć ten fundusz lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe (art. 3 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy).[/ramka]

Pracodawcy wspierający powodzian mają problemy z właściwym odczytaniem przepisów rozrzuconych po różnych aktach prawnych.

[b]– Firma posiada znaczne środki zgromadzone na rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (w poprzednich latach środki z tego funduszu były znikomo wykorzystywane). Chciałaby je rozdysponować w formie zapomóg dla pracowników poszkodowanych w czasie powodzi.

Pozostało jeszcze 96% artykułu
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: język polski. Odpowiedzi i arkusze CKE
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura 2025: matematyka - poziom podstawowy. Odpowiedzi
Zawody prawnicze
Stowarzyszenia prawnicze chcą odwołania Adama Bodnara. Wnioskują do prezydenta
ZUS
Obniżki składki zdrowotnej na razie nie będzie. Niektóre firmy zapłacą więcej
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku