Osoba niezadowolona z wydanej przez ZUS decyzji w sprawie emerytury może się od niej odwołać.
Odwołanie to może wnieść do sądu okręgowego pracy i ubezpieczeń społecznych w terminie miesiąca od dnia doręczenia odpisu decyzji. Jeśli jednak ZUS nie wydał decyzji w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia wniosku o świadczenie, wniesienie odwołania możliwe jest wówczas w każdym czasie po upływie tych dwóch miesięcy.
Odwołanie wnosi się na piśmie lub ustnie do protokołu do właściwego sądu okręgowego
– sądu pracy i ubezpieczeń społecznych za pośrednictwem jednostki ZUS, która wydała decyzję.
Powinno ono zawierać oznaczenie zaskarżonej decyzji (najlepiej podać jej numer nadany przez ZUS), sformułowanie zarzutów i wniosków, ich uzasadnienie oraz podpis ubezpieczonego lub jego przedstawiciela ustawowego bądź pełnomocnika.