W przypadku, gdy osoba ubezpieczona wnioskuje o przyznanie emerytury uzależnionej od podstawy wymiaru, do wniosku o to świadczenie powinna dołączyć również dokumenty potwierdzające wysokość zarobków w poszczególnych latach kariery zawodowej.
To samo dotyczy osób ubiegających się o emeryturę obliczaną na nowych zasadach, które nie mają jeszcze ustalonego kapitału początkowego. Z tą różnicą, że dla ustalenia kapitału potrzebne są wyłącznie dokumenty potwierdzające zarobki sprzed 1 stycznia 1999 r.
Zaświadczenie z zakładu pracy
Podstawowym i najczęściej stosowanym dokumentem, za pomocą którego można udowodnić przed ZUS wysokość zarobków, jest zaświadczenie zakładu pracy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu wystawione według wzoru ustalonego przez ZUS. To popularny formularz Rp-7.
Można go dostać w każdej placówce ZUS lub pobrać ze strony internetowej tego urzędu (www.zus.pl).
W dokumencie tym pracodawca potwierdza przede wszystkim dane dotyczące okresu, za jaki został wypłacony przychód, a także wysokość tego przychodu w rozbiciu na poszczególne lata oraz składniki wynagrodzenia.