Jeśli widzieliśmy w sklepie towar z taką samą ceną kilka tygodni temu, a teraz sprzedawca przekonuje, że jest promocja, i podaje przekreśloną nigdy niestosowaną cenę, to nie jesteśmy bezsilni. Można interweniować w Inspekcji Handlowej. Sprawdza ona prawidłowość oznaczania cenami towarów w sklepach. Za nieuczciwą i nierzetelną praktykę uznaje się np. przekreślanie cen sugerowanych jako dotychczasowych (choć nigdy one w tej placówce nie obowiązywały). Manipulacją jest też sprzedaż całkowicie nowego asortymentu, który nie był nigdy w ofercie sklepu, z przekreśloną „starą” ceną. Warto więc porównywać treść gazetek reklamowych z rzeczywistymi cenami promowanych w nich towarów.
Inna sztuczka sprzedawców to towary z gratisami. Nieprawidłowe wyliczanie cen powoduje, że – w porównaniu z opakowaniem bez rzekomego prezentu – za „darmowy” dodatek musimy zapłacić nawet parę złotych. Takie wątpliwe promocje zdarzają się najczęściej w wypadku kosmetyków, żywności i środków czystości.
Podobny mechanizm wykorzystują sprzedawcy pod hasłem „więcej za mniejszą cenę”. Po przeliczeniu okazuje się czasem, że lepiej kupić np. herbatę w paczce 100 sztuk niż „promocyjną” ze 120 sztukami, niby tylko odrobinę droższą.
Kłopoty z przyjęciem reklamacji, wymianą lub naprawą towaru z wyprzedaży albo inne kontrowersje można zgłosić do rzeczników konsumentów. Działają w powiatach i największych miastach. Adresy ich biur są na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rzecznicy udzielają porad telefonicznie, e-mailem, w biurze, można też do nich wysłać list.
Konsumenci mają jeszcze jeden bat na nieuczciwe sklepy. To ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206). Znajdziemy w niej listę praktyk, które wprowadzają klienta w błąd i w każdych okolicznościach są zakazane (tak jest m.in. ze wspomnianym oferowaniem gratisów, które takimi nie są). Jeśli klient padnie ich ofiarą, może skierować sprawę do sądu i wtedy to sprzedawca musiałby wykazywać, że działał zgodnie z prawem. W razie wygranej konsument może żądać unieważnienia umowy oraz zwrotu ceny i innych kosztów związanych z zakupem.