Tradycyjnie bogaty i oryginalny program będzie miał wrocławski festiwal Jazztopad odbywający się od 12 do 20 listopada w Narodowym Forum Muzyki. Otworzy go jeden z najlepszych zespołów w światowych plebiscytach – kwartet saksofonisty Charlesa Lloyda, który jest częstym gościem festiwalu. Dwa lata temu, w szóstą rocznicę prapremiery jego suity „Wild Man Dance” odbyła się tu premiera orkiestrowej wersji dzieła tego wybitnego saksofonisty i kompozytora. Suitę napisał na zamówienie wrocławskiego festiwalu, a następnie koncert wydała słynna wytwórnia Blue Note Records. - Jestem człowiekiem bluesa w trakcie wędrówki duchowej. Blues wyrastał z poszukiwania wolności. Moją drogą jest poszukiwanie wyzwolenia duszy - powiedział Lloyd z okazji premiery albumu „Wild Man Dance”.
Ważnym i oryginalnym projektem festiwalu Jazztopad jest cykl Melting Pot nawiązujący do tradycji jam sessions i workshopów - muzycznych laboratoriów, w których spotykali się artyści z różnych krajów. Od 2013 r. kuratorem był trębacz Piotr Damasiewicz, a teraz tę funkcję objęła saksofonistka Paulina Owczarek.
16 listopada na nowych organach NFM będzie improwizował Brytyjczyk Kit Downes, artysta nagrywający dla ECM Records, znany z medytacyjnego charakteru swojej muzyki. Premierowy program na 13.11. przygotowały awangardowe pianistki ze Szwajcarii i Kanady: Sylvie Courvoisier i Kris Davis. To może być wydarzenie zaskakujące nawet osłuchanych bywalców jazzowych koncertów. Na zamówienie Jazztopadu nową kompozycję napisał ekspresyjny i niezwykle twórczy amerykański saksofonista James Brandon Lewis, a wykona ją w sobotę 20.11. z rodzimym Lutosławski Quartet. Festiwal zakończy premierowy występ polsko-francuskiego tria Obara/Sclavis/Wania.
Hołd dla Tomasza Stańki
Od roku 2018 festiwal Jazzowa Jesień (JJwBB) w Bielsku-Białej nosi imię Tomasza Stańko, który przez wiele lat był jego dyrektorem artystycznym.
- Zawsze kochałem różnorodność i skrajności, zarówno w mojej muzyce, jak i w ogóle w sztuce. Tutaj udało mi się pogodzić te fascynacje i dzięki temu efekt jest tak niezwykły – podkreślał legendarny trębacz. Teraz dyrektorem artystycznym jest jego córka Anna Stańko, która współorganizowała festiwal jeszcze za życia trębacza.