Pierwsza w Paryżu dzielnica neutralna emisyjnie gotowa. Bez aut i spalin

Paryż zyskał przestrzeń, w której priorytetem są nie samochody i ruch uliczny, ale piesi i zdrowie mieszkańców. Ekologiczna „Żyzna wyspa”, którą niektórzy nazywają „prototypem miasta 2-minutowego”, jest gotowa.

Publikacja: 12.01.2024 04:30

Wprowadzenie w Paryżu idei miasta 15-minutowego było jednym z najważniejszych celów, jakie postawiła

Wprowadzenie w Paryżu idei miasta 15-minutowego było jednym z najważniejszych celów, jakie postawiła przed sobą mer stolicy Francji, Anne Hidalgo.

Foto: TVK

„Żyzna wyspa” – tak można przetłumaczyć na polski nazwę nowego, kameralnego osiedla Îlot fertile w 19. dzielnicy Paryża, którego budowa właśnie dobiegła końca. To prototypowy projekt zielonego miasta 2-minutowego, w którym powietrze jest czyste, a samochody – zbędne.

„Żyzna wyspa” na mapie Paryża. Zamiast samochodów i parkingów – zieleń i komunikacja miejska

W gronie urbanistów i architektów coraz częściej mówi się o idei miasta 15-minutowego, czyli takiego, w którym w ciągu 15 minut – pieszo lub na rowerze – można dostać się do obiektów zaspokajających wszystkie potrzeby mieszkańca. Mowa o miejscu pracy, szkole, sklepach, punktach medycznych czy innych obiektach usługowych.

Czytaj więcej

Nowa stolica Egiptu rośnie jak na drożdżach. Na pustyni powstaje megamiasto

Wprowadzenie w Paryżu idei miasta 15-minutowego było jednym z najważniejszych celów, jakie postawiła przed sobą mer stolicy Francji, Anne Hidalgo. Jakiś czas temu władze Paryża postanowiły pójść w tej dziedzinie o krok dalej i stworzyć prototyp miasta dwuminutowego. Zakończono właśnie ostatnie prace budowlane nad osiedlem Îlot fertile.

Osiedle, którego polska nazwa mogłaby brzmieć „Żyzna wyspa”, zajmuje trójkątny obszar o powierzchni 1,3 hektara. Wcześniej na tym obszarze znajdowały się zabudowania przemysłowe. Autorami projektu prototypowego osiedla są architekci z francuskiej pracowni TVK.

Układ osiedla wyznacza przede wszystkim położenie istniejących linii kolejowych – budynki i tereny zielone rozmieszczono tak, aby dopasować się do torów, które stanowią swoiste ramy „Żyznej wyspy”. Projektanci przystosowali również architekturę budynków do topografii tego obszaru – tak, aby ingerencja w strukturę terenu była jak najmniejsza.

Na terenie Îlot fertile znajduje się wszystko, czego potrzebują zarówno mieszkańcy, jak i przyjezdni. Oprócz czterech prywatnych budynków mieszkalnych, są tu też hotele, mieszkania dla studentów, sklepy, biura, restauracje i obiekty sportowe.

Do dyspozycji mieszkańców jest też publiczny ogród warzywno-owocowy. Znalazło się tu nawet miejsce dla hoteli dla owadów, budek dla ptaków, domków dla nietoperzy, a także kamiennego muru, którego mieszkańcami są lokalne gatunki jaszczurek.

Prototyp miasta 2-minutowego w Paryżu

Na obszarze „Żyznej wyspy” nie ma jedynie parkingów, a samochody nie mają tu wstępu. Ich brak projektanci osiedla rozwiązali rozbudową transportu publicznego. Postarano się, aby w pobliżu każdego budynku znajdował się przystanek komunikacji miejskiej lub stacja kolejowa.

Całe osiedle jest neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Projektanci osiedla osiągnęli ten efekt dzięki szeregowi nowoczesnych rozwiązań. Zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, chłodzenia czy oświetlenia ograniczono do minimum.

Na terenie osiedla zainstalowano 1000 metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych, a ciepło jest odzyskiwane ze ścieków pochodzących z mieszkań i innych lokali. Z kolei funkcję chłodzącą w upalne dni zapewni między innymi urozmaicona roślinność, którą umieszczono na dachach budynków.

Każdy element osiedla zaprojektowano tak, aby zarówno jego budowa, jak i późniejsze funkcjonowanie odbywało się zgodnie z praktykami zrównoważonego rozwoju. Materiały budulcowe pozyskano lokalnie, na bazie przyjaznych dla środowiska materiałów, głównie niskoemisyjnego betonu i naturalnego kamienia.

„Żyzna wyspa” – tak można przetłumaczyć na polski nazwę nowego, kameralnego osiedla Îlot fertile w 19. dzielnicy Paryża, którego budowa właśnie dobiegła końca. To prototypowy projekt zielonego miasta 2-minutowego, w którym powietrze jest czyste, a samochody – zbędne.

„Żyzna wyspa” na mapie Paryża. Zamiast samochodów i parkingów – zieleń i komunikacja miejska

Pozostało 89% artykułu
Miasta
Miała być ozdobą igrzysk, staje się problemem. Kłótnia o wieżę Eiffla
Miasta
Majówka 2024: dokąd na tani wyjazd? 3 polskie miasta wśród najtańszych w Europie
Miasta
Miasta przyjazne pieszym: w światowej czołówce rankingu metropolia z Polski
Miasta
Najdroższa ulica na świecie polem bitwy marek luksusowych. Gra o miliardy
Miasta
Chińska odpowiedź na miasta 15-minutowe. To „projekt życia” Xi Jinpinga