Internetowa loteria

- Wielu Polakom marzy się praca na swoim. Młodym – najlepiej własny biznes w Internecie. Widać to jak na dłoni po popularności unijnych dotacji na e-usługi - pisze Hubert Salik

Publikacja: 08.02.2010 20:11

Tylko w ubiegłym roku w rywalizacji o kilkaset tysięcy złotych na rozkręcenie własnej firmy w sieci zgłoszono 5 tys. projektów.

[b][link=http://blog.rp.pl/salik/2010/02/08/internetowa-loteria/] Skomentuj na blogu[/link][/b]

Poniekąd trudno się temu dziwić. Bo i praca spokojna, przy komputerach i rąk sobie brudzić nie trzeba. Własna stacja benzynowa to koszty, logistyka i ciągły zapach etyliny; sklep spożywczy znanej sieci w ajencję – tylko się człowiek nadźwiga i nabiega; biuro księgowe jeszcze by uszło, ale liczby to nuda, a ponadto trzeba posiadać jednak jakieś wyższe umiejętności z rachunkowości.

A jak się wydaje, wielu walczących o dotacje uważa, że w Internecie dobry pomysł w zupełności wystarczy. Tyle że tych dobrych pomysłów jakby było niewiele. Sukcesy Naszej-Klasy czy Gadu-Gadu to przypadki odosobnione. I o ile firmy mają miliony klientów – o wiele więcej niż przeciętna stacja benzynowa czy dyskont – finansowo już nie jest tak różowo. A mimo to za każdą z tych firm zapłacono kilka lat temu ok. 400 mln zł. To ok. 30 razy więcej, niż wynosiły przychody tych spółek i ok. 60 – 70 razy więcej niż zysk. Teraz rosyjski dziennik "Wiedomosti" twierdzi, że ich właściciele chcą połączyć firmy w jedną.

Twórcy Naszej-Klasy i Gadu-Gadu stali się co prawda multimilionerami. Ale biznesowa przyszłość ich internetowych dzieci wcale nie jest taka pewna. Bo trudno przekonać klienta, gdy przyzwyczaił się do czegoś za darmo, by dopłacił, aby jego darmowa zabawka miała nieco więcej wodotrysków. Na razie NK czy GG z odsieczą przychodzi dobrze spozycjonowana reklama. Ale, gdy np. moda na Naszą-Klasę przeminie, a użytkownicy pójdą gdzie indziej, biznes się błyskawicznie skurczy.

Dla tych, którzy marzą o biznesowym złotym strzale w Internecie, nie ma to znaczenia. I może nie powinno. W końcu szansa na miliony i tak jest większa niż w Lotto.

Tylko w ubiegłym roku w rywalizacji o kilkaset tysięcy złotych na rozkręcenie własnej firmy w sieci zgłoszono 5 tys. projektów.

[b][link=http://blog.rp.pl/salik/2010/02/08/internetowa-loteria/] Skomentuj na blogu[/link][/b]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem