Jak mówił na konferencji o innowacjach w mediach David Montgomery, dyrektor zarządzający Mecomu, e-commerce staje się jedną z kilku kluczowych działalności wydawców na całym świecie.
W Polsce Wydawnictwo Murator (właściciel m.in. ”Muratora” i ”Super Expressu”) właśnie rozbudowało serwis zakupów okazyjnych Supertanio.pl. Jego oferta jest związana z sezonowymi wydarzeniami, np. Pierwszą Komunią czy majowym weekendem. Można tam kupić np. mikrofalówkę czy kosiarkę do trawy. Tylko w tym roku Murator ruszył z czterema witrynami, przez które sprzedaje np. bramy garażowe czy wanny.
Swój e-sklep (multimedia, elektronika) ma i wydawca ”Rz” (Presspublica, kontrolowana przez Mecom). – Celem e-sklepu było stworzenie dodatkowego kanału dystrybucji wydawnictw ”Rz” (kolekcje, pojedyncze książki, których nie można dostać już w kiosku, dodatki, płyty dołączane do ”Rz” itp.). Od początku 2010 r. w e-sklepie proponujemy także produkty niezwiązane bezpośrednio z wydawnictwami ”Rz” – mówi Iwona Milczarek, dyrektor ds. rozwoju w Presspublice. Ograniczone do książek i multimediów (m.in. tych produkowanych samodzielnie) sklepy w sieci mają Axel Springer Polska (Literia.pl) i Agora (Kulturalnysklep.pl). – Jego oferta stale rośnie, od 2009 r. oferujemy również sprzedaż wyselekcjonowanych pozycji wydawniczych naszych partnerów – mówi Robert Kijak, dyrektor pionu projektów specjalnych Agory.
Analitycy dobrze oceniają taką działalność. – Segment projektów specjalnych pozytywnie wpływa na wyniki Agory. W IV kw. 2009 r. spółka sprzedała 1,4 mln książek i płyt. Nie podaje, ile z tego przez sklep, ale rozszerzanie takiej działalności ma sens, podejrzewam, że Agora może np. zacząć tam sprzedawać także e-booki – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities.
Polacy w e-sklepach najczęściej kupują elektronikę, kosmetyki i zabawki.