Reklama

1&1 i operatorzy wchodzą na polski rynek hostingu

Szybko rosnący polski rynek hostingu zainteresował operatorów telekomunikacyjnych i globalnych graczy tej branży

Publikacja: 06.09.2010 04:50

1&1 i operatorzy wchodzą na polski rynek hostingu

Foto: Fotorzepa

Połowa polskich firm nie ma strony internetowej. To najlepsza odpowiedź na pytanie o perspektywy rynku hostingu w naszym kraju. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce tego typu usługi warte 120 mln zł. W 2010 r. może to być nawet kilkanaście procent więcej. Do wyścigu po nowych klientów w Polsce stanął 1&1, globalny gigant, a także operatorzy telekomunikacyjni poszukujący nowych źródeł przychodu.

Internetowy hosting to nie tylko wynajmowanie przestrzeni na serwerach, gdzie umieszczane są witryny firm czy e-sklepy. Coraz częściej tego typu usługi to także projektowanie stron internetowych, gotowe rozwiązania dla e-handlu etc. Głównymi rozgrywającymi na polskim rynku są Home.pl i NetArt.pl, właściciel marki Nazwa.pl. Z 300 tys. klientów i ok. 50-proc. udziałem w rynku Home.pl jest liderem branży. Z kolei NetArt.pl ma ok. 25 proc. rynku internetowych domen, czyli adresów, bez których żaden e-biznes się nie obejdzie. Ten rynek to ok. 100 mln zł rocznie. Oprócz dwóch liderów w obu segmentach liczą się także takie spółki, jak KEI Jump, ATM i Ogicom.

Lokalnym graczom przybył ostatnio potężny rywal, niemiecki 1&1. To największa firma hostingowa na świecie pod względem liczby posiadanych serwerów (70 tys.), ustępująca tylko pod tym względem Google’owi i Intelowi. Przychody United Internet, właściciela 1&1, to 1,6 mld euro.

– Nie mogę powiedzieć, jakie przychody zamierzamy osiągnąć, ale pojęcie o skali biznesu mogą dać dane z Hiszpanii, porównywalnego rynku. Pojawiliśmy się tam w 2007 r. Po roku mieliśmy 40 tys. klientów, a po dwóch latach 110 tys. Jesteśmy drugim graczem na tamtym rynku – mówi  „Rz” Olivier Mauss, dyrektor generalny 1&1.

Home.pl traktuje te zapowiedzi z dystansem. – Rynek hostingu rośnie dynamicznie i pojawienie się 1&1 nie jest zaskoczeniem. Jego oferta na razie jednak jest dość ograniczona. Brakuje m.in. usługi kopii bezpieczeństwa danych. Klient musi o nią zadbać we własnym zakresie – mówi Leszek Trojanowski, rzecznik Home.pl. Atutem 1&1 ma być jednak oferowanie usług za darmo przez pierwsze dwa lata umowy.

Reklama
Reklama

– Skupimy się na małych i średnich firmach. Wiele przedsiębiorstw tego sektora w Polsce wciąż nie zbudowało odpowiedniej obecności w sieci – wyjaśnia Oliver Mauss z 1&1.

To zjawisko dostrzegły także firmy telekomunikacyjne, które spadek cen tradycyjnych usług głosowych zmusza do szukania dodatkowych źródeł przychodu. Pod koniec sierpnia usługi hostingowe zaproponowała Telefonia Dialog.

Jak dowiedziała się „Rz”, do przejęcia spółki zajmującej się usługami internetowymi, m.in. hostingiem, przymierza się Aster Biznes.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=t.boguszewicz@rp.pl]t.boguszewicz@rp.pl[/mail][/i]

Połowa polskich firm nie ma strony internetowej. To najlepsza odpowiedź na pytanie o perspektywy rynku hostingu w naszym kraju. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce tego typu usługi warte 120 mln zł. W 2010 r. może to być nawet kilkanaście procent więcej. Do wyścigu po nowych klientów w Polsce stanął 1&1, globalny gigant, a także operatorzy telekomunikacyjni poszukujący nowych źródeł przychodu.

Internetowy hosting to nie tylko wynajmowanie przestrzeni na serwerach, gdzie umieszczane są witryny firm czy e-sklepy. Coraz częściej tego typu usługi to także projektowanie stron internetowych, gotowe rozwiązania dla e-handlu etc. Głównymi rozgrywającymi na polskim rynku są Home.pl i NetArt.pl, właściciel marki Nazwa.pl. Z 300 tys. klientów i ok. 50-proc. udziałem w rynku Home.pl jest liderem branży. Z kolei NetArt.pl ma ok. 25 proc. rynku internetowych domen, czyli adresów, bez których żaden e-biznes się nie obejdzie. Ten rynek to ok. 100 mln zł rocznie. Oprócz dwóch liderów w obu segmentach liczą się także takie spółki, jak KEI Jump, ATM i Ogicom.

Reklama
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Reklama
Reklama