Lonely Planet brytyjski

Znane wydawnictwo przewodników Lonely Planet straciło ostatnie powiązania z założycielami, którzy sprzedali swe udziały BBC

Publikacja: 21.02.2011 17:06

Lonely Planet brytyjski

Foto: Bloomberg

Brytyjsko-irlandzkie małżeństwo Tony i Maureen Wheeler mieszkające w Melbourne sprzedało ostatnie 25 proc. udziałów posiadaczowi większościowego pakietu, British Broadcasting Corp. Komercyjny nadawca państwowej grupy, BBC Worlwide poinformował o wykorzystaniu opcji wykupienia Wheelerów. Zapłacił 67 mln dolarów australijskich (67 mln USD) za tę resztówkę. W 2007 r. przejął kontrolę nad wydawnictwem za 201 mln AUD.

— W ostatnich trzech latach Lonely Planet obrało samodzielną drogę, dając swym użytkownikom i czytelnikom większy wybór i korzyść — stwierdzili Maureen i Tony w witrynie BBC Worldwide. — Życzymy firmie i społeczności związanej z wydawnictwem wszelkiej pomyślności.

Lonely Planet zatrudniające 500 osób w Melbourne, Londynie i Oakland w Kalifornii jest największym na świecie wydawcą przewodników drukowanych i cyfrowych. Każdy z nich powstał na podstawie pobytu autora/autorów w danym regionie albo kraju. Zawiera wiele informacji ze wszystkich dziedzin (geografia, klimat, historia, polityka), rady praktyczne (zabytki,obyczaje, zakupy, transport, hotele, restauracje, jak dbać o zdrowie, adresy linii lotniczych, placówek dyplomatycznych). W styczniu opublikował 100-milionowy egzemplarz.

Wheelerowie to odrębna historia sukcesu w biznesie. Poznali się na ławce w londyńskim parku. Wspólnie napisali w 1973 r. pierwszy przewodnik „Tanio przez Azję” (Across Asia on the Cheap), będący bilansem ich przeżyć i doświadczeń z pierwszej dłuższej wyprawy, prowadzącej z Anglii do Australii.

- Większość dolarów lokowanych w biznesie jest nadal przeznaczana na drukowane wersje, ale jeśli spojrzeć na naszą firmę, to widać, że wydawnictwa cyfrowe rosną szybciej — przyznał Tony Wheeler 4 lata temu, gdy BBC kupiła pierwsze udziały. — Wydania cyfrowe nie były naszą mocną stroną, więc pomyśleliśmy, że aby robić to dobrze musimy związać się z kimś innym. I pojawiła się BBC — dodał.

Wheelerowie najwyraźniej nie chcieli prowadzić tego biznesu w erze internetu, Maureen tęskniła do czasów, kiedy załogę stanowili podróżnicy z plecakami. — Przywykłam do tego, że Lonely Planet było czymś bardzo realnym. Np. odklejaliśmy nad parą znaczki z kopert, aby używać ich ponownie, a każdy kto z nami pracował był naszym przyjacielem. Potem zatrudniliśmy ich wszystkich. — wspomina.

Ich pierwszym bestsellerem był przewodnik dla mało zasobnych turystów „South-East Asia on a Shoestring”, który pojawił się na rynku w 1975 r., kiedy Boeing 747 i deregulacja rynku lotniczego umożliwiły tanie latanie do regionu wcześniej znanego tylko z wojny w Wietnamie.

Wheelerowie wybrali BBC, bo nie chcieli, by reklamy zaśmieciły ich książki.

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju