Oszuści wciąż grasują na Allegro

Choć serwis ma wydawałoby się sprawny system monitorowania transakcji to jednak wciąż zdarzają się przypadki oszustw na sporą skalę

Publikacja: 22.02.2011 14:09

Oszuści wciąż grasują na Allegro

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Do "Rz" zgłosił się kupujący, który nie otrzymał kupionego przez Allegro telefonu komórkowego. Kosztował 600 zł, zaś sprzedający miał w ponad 80 proc. pozytywne komentarze, na 1,2 tys., opinii. Okazało się, że oszukał jednak ok 100 osób, każdą na kilkaset złotych. Jego konto już zostało zablokowane, ale nadal pojawiają się opinie od nowych osób.

- Konto blokowane jest automatycznie po kilku negatywnych komentarzach. Nie korzystałem z płatności Allegro, dlatego teraz mogę ewentualnie dochodzić swoich praw w sądzie co jak wiadomo trwa długo a i efekt niepewny - mówi jeden z oszukanych klientów.

Serwis odpowiada, że jego pracownicy na bieżąco monitorują aukcje i działania wszystkich sprzedawców, zwracając uwagę na podejrzane oferty i działania. - W przypadku podejrzeń, że z  transakcją może być problem, powinniśmy jak najszybciej zgłosić sprawę do serwisu. Pracownicy zweryfikują konto sprzedającego i podejmą ewentualne kroki (wraz z blokadą konta), ale również przekażą szereg informacji dotyczących dalszego postępowania - wyjaśnia Joanna Wagner z biura prasowego Allegro.

Oszukani podają, że tym razem system ostrzegania najwidoczniej zawiódł, skoro ich liczba tylko w przypadku jednego sprzedawcy jest tak wysoka.

Na Allegro działa także Program Ochrony Kupujących, który rekompensuje straty do 10 tys. złotych. Aby uzyskać odszkodowanie trzeba zgłosić sprawę na Policję. W ciągu miesiąca powinniśmy otrzymać potwierdzenie wszczęcia dochodzenia lub śledztwa. To dokument, na podstawie którego możemy otrzymać odszkodowanie.

Problem braku poczucia bezpieczeństwa przy transakcjach dokonywanych w internecie zgłasza wciąż większość ankietowanych. Zajął się tym także Parlament Europejski, który chce objąć kupujących w sieci szerszą ochroną.  Komisja Rynku Wewnętrznego Parlamentu Europejskiego na początku lutego przyjęła dyrektywę o prawach konsumentów. Ma ona zwiększyć zaufanie do zakupów przez internet oraz ułatwić życie handlującym w sieci przedsiębiorcom. Dyrektywa wprowadzi jednakowe prawa dla wszystkich konsumentów w Unii Europejskiej.

Cztery dyrektywy zostaną zastąpione jedną, a państwa członkowskie nie będą mogły zmieniać minimalnych standardów ochrony.

Kupujący będzie miał 14 dni na zwrot towaru bez podawania przyczyn. Prawo konsumenta do zwrotu towaru będzie mogło być przedłużone do jednego roku, w sytuacji, kiedy sprzedawca nie poinformuje należycie klienta o zasadach zwrotu towaru. Obowiązywać ma też jednolity formularz zwrotu towaru.

Do "Rz" zgłosił się kupujący, który nie otrzymał kupionego przez Allegro telefonu komórkowego. Kosztował 600 zł, zaś sprzedający miał w ponad 80 proc. pozytywne komentarze, na 1,2 tys., opinii. Okazało się, że oszukał jednak ok 100 osób, każdą na kilkaset złotych. Jego konto już zostało zablokowane, ale nadal pojawiają się opinie od nowych osób.

- Konto blokowane jest automatycznie po kilku negatywnych komentarzach. Nie korzystałem z płatności Allegro, dlatego teraz mogę ewentualnie dochodzić swoich praw w sądzie co jak wiadomo trwa długo a i efekt niepewny - mówi jeden z oszukanych klientów.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie