Reklama
Rozwiń

YouTube daje zarabiać użytkownikom

YouTube ma już w Polsce 100 swoich użytkowników, którzy zarabiają na własnych materiałach zamieszczanych w portalu

Publikacja: 21.03.2012 18:14

YouTube daje zarabiać użytkownikom

Foto: Bloomberg

W tzw. programie partnerskim, w ramach, którego użytkownicy portalu mogą mieć udział w zyskach z reklam, jakie zamieszczane są przy ich filmikach na YouTube bierze w Polsce udział 100 osób.

– Program ruszył nieco ponad rok temu – mówi Tomasz Czudowski, szef sprzedaży w polskim YouTube. Na świecie 30 tys. ludzi. Niektórzy, jak 21-letni Brytyjczyk Jamal Edwards (zaczynał na YouTube od filmików, na których rapowali znajomi, dziś ma w sieci całą muzyczną platformę telewizyjną SBTV), stworzyli w sieci swoje własne duże projekty, które stały się ich źródłem utrzymania.

W Polsce także są już pierwsze przykłady osób, które utrzymują się z działalności prowadzonej na YouTube. Warunkiem współpracy jest zamieszczanie w portalu treści, do których autor ma wszystkie prawa autorskie. Takimi internautami są np. Paulina i Michał, którzy wymyślili Kotlet.tv – serię filmików z przepisami kulinarnymi, które do dziś wyświetlone zostały już 7,4 mln razy. Oboje utrzymują się dziś już tylko z kanału na YouTube. – Na początku nagrywaliśmy przepisy dla znajomych, potem okazało się, że oglądają je także inni ludzie, bo łatwiej coś wytłumaczyć i zrozumieć, pokazując to na filmie, niż opisując w przepisie – mówi Paulina.

Podobne wyniki wyświetleń ma Weronika, autorka kanału Szusz1313, który uczy, jak się malować i ubierać. Ona też przyznaje, że mogłaby się z prowadzenia kanału na YouTube dzisiaj już utrzymywać.

Z kanałów korzystają też firmy, np. wytwórnia Prosto Label wydająca hip-hop. Ma ponad 229 mln wyświetleń i planuje nadawać w kanale na YouTube koncerty na żywo.

Reklama
Reklama

Polscy pionierzy zarabiania na YouTube na razie nie prowadzą działalności zagranicą, ale część przyznaje, że o tym myśli. – W Europie robi to już sporo naszych partnerów. Mamy np. użytkownika z Włoch, który stworzył tam cykl filmów do ćwiczeń fitness, ale w związku z tym, że zauważył w naszych statystykach, że coraz więcej ludzi ogląda go w Polsce, wynajął tłumacza i stworzył polskie wersje swoich filmów – mówi Zofia Bajkowska, odpowiedzialna za program partnerski YouTube w Polsce.

O poziomie wpływów z programu partnerskiego YouTube nie chce mówić. – To tajemnica handlowa między nami i partnerami – mówi Czudowski.

W Polsce YouTube był w grudniu drugą (po Google.pl) najpopularniejszą witryną internetową. Według danych Megapanelu PBI/ Gemius, miał 13,4 mln użytkowników (tzw. real users) i odwiedzało go 70 proc. Polskich Internautów. Na świecie portal ma 800 mln użytkowników, co godzina użytkownicy wrzucają na portal 60 godzin nowych filmów.

Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama