Internet detronizuje książki teleadresowe

Przedsiębiorcy chcą być mocniej widoczni w Internecie niż w papierowych katalogach

Publikacja: 02.04.2012 03:25

Internet detronizuje książki teleadresowe

Foto: Bloomberg

Przedsiębiorstwa, które startowały jako producenci książek teleadresowych, dziś zgodnie przyznają, że przyszłość ich działalności to działania w Internecie.

– Na całym polskim rynku proporcje przychodów z katalogów papierowych do tych internetowych mają się według mnie jak 45 proc. do 55 proc. W naszej firmie  73 proc. przynosi online, 27 proc. działalność drukowana – mówi Piotr Strzałkowski, prezes Pkt.pl, jednego z trzech największych graczy na tym rynku. Wartość branży w Polsce to według niego ok. 300 mln zł.

Wyżej szacuje rynek Magdalena Wypychowicz, dyrektor marketingu Eniro Polska, do którego w Polsce należy Panorama Firm. – Szacowana wartość wszystkich usług świadczonych w Internecie wynosi 320 mln zł, natomiast w przypadku katalogów jest to około 120 mln zł – ocenia.

Należące do European Directories Pkt.pl i spółka Eniro Polska to dwaj najwięksi gracze na rynku tzw. yellow pages. Przychody tej pierwszej w 2011 r. sięgnęły 150 mln zł (były o 13 proc. wyższe niż rok wcześniej), zysk netto wyniósł 5 mln zł (spadek z 15 mln zł rok wcześniej). Eniro Polska przyniosło w ubiegłym roku prawie 108 mln zł (spadek rok do roku o 36 proc.) oraz ujemny EBITDA (zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją) na poziomie 7,36 mln zł (przy 20,7 mln zł zysku rok wcześniej). W tym roku obie grupy prognozują wzrost przychodów, dzięki szybko rosnącemu rynkowi usług online.

– Obserwujemy dynamiczny wzrost udziału online. Stawiamy na generowanie wejść na reklamy naszych klientów i ich strony internetowe. Wprowadzamy nowe rozwiązania, rozszerzamy dystrybucję reklam klientów w Internecie, telefonach komórkowych, aby oferty na panoramafirm.pl trafiały do większej liczby odbiorców – mówi Magdalena Wypychowicz.

W tym samy kierunku zmierza Pkt.pl. – Przyjęliśmy założenie, że pozycjonowanie się w Internecie to wciąż zupełnie nowe zjawisko dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego oferujemy im też usługi doradcze, a oprócz sprzedawania ogłoszeń tworzymy im strony internetowe, przygotowujemy też kampanie w wyszukiwarkach i na Facebooku – mówi Piotr Strzałkowski. Jak dodaje, małe i średnie firmy wydają na takie działania rocznie przeciętnie ok. 2 tys. zł.

Na trzeciego największego gracza na tym rynku wyrosło szybko należące do Grupy Onet Zumi.pl, choć nigdy nie wydawało papierowych katalogów (wystartowało w 2007 r.). Eksperymentowało za to z nowinkami, w 2009 r. jako pierwsze wprowadziło np. na rynku projekt Ulica 360, umożliwiający „przespacerowanie się" wirtualnymi ulicami 15 miast – na długo zanim do Polski zawitał StreetView.

Onet nie podaje wyników Zumi.pl, ale Tomasz Nowak, Commerce Group Director w Onecie, przyznaje, że jego przychody rosną w dwucyfrowym tempie. Czerpie bowiem z szybko rosnących segmentów internetowych (patrz: wykres).

Zdaniem Magdaleny Wypychowicz na rynku jest jednak jeszcze miejsce dla nowych graczy. – Konsolidacja nie jest możliwa, gdyż na rynku jest za wielu graczy. Rynek jest zbyt rozdrobniony – zauważa.

Piotr Strzałkowski podkreśla natomiast, że w innych krajach europejskich, jak Holandia czy Finlandia, doszło do połączenia dwóch największych graczy i działa tam już tylko po jednej firmie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Przedsiębiorstwa, które startowały jako producenci książek teleadresowych, dziś zgodnie przyznają, że przyszłość ich działalności to działania w Internecie.

– Na całym polskim rynku proporcje przychodów z katalogów papierowych do tych internetowych mają się według mnie jak 45 proc. do 55 proc. W naszej firmie  73 proc. przynosi online, 27 proc. działalność drukowana – mówi Piotr Strzałkowski, prezes Pkt.pl, jednego z trzech największych graczy na tym rynku. Wartość branży w Polsce to według niego ok. 300 mln zł.

Pozostało 84% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie