Laptop od telekomu

Rośnie udział sieci komórkowych w rynku mobilnych PC

Publikacja: 14.06.2012 04:26

Laptop

Laptop

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Centertel (Orange), Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) i Polkomtel (Plus) coraz bardziej zwiększają swój udział w rynku dystrybucji laptopów – wynika z wypowiedzi przedstawicieli komórkowych operatorów.

Sprzedając przenośne komputery razem z usługą mobilnego dostępu do Internetu, wspierają oni szybszy rozwój tego segmentu rynku, walcząc jednocześnie z operatorami stacjonarnymi.

Operator sieci T-Mobile, który sprzedaje sprzęt z usługą blueconnect, szacuje, że w jego przypadku udział w rynku sprzedaży laptopów (posługuje się tu kategorią „laptop" obejmującą także netbooki i ultrabooki) wyniósł w pierwszym kwartale 12 proc.

PTC?ocenia przy tym, że na rynku detalicznym w I kw. br. sprzedało się w Polsce blisko 400 tys. laptopów.

– To oznacza, że co ósmy laptop sprzedaje się w naszej sieci – podkreśla Małgorzata Rybak-Dowżyk, dyrektor biura komunikacji korporacyjnej T-Mobile.

Zestawienie tych szacunków z kolei znaczy, że w I kwartale br. T-Mobile sprzedał usługę dostępu do Internetu z laptopem około 48 tys. abonentom. Nie należy utożsamiać tej liczby z liczbą klientów, o które urosła baza użytkowników Internetu sieci, bo trzeba jeszcze uwzględnić osoby, które w tym czasie umowy nie przedłużyły.

Orange swojego udziału w rynku laptopów nie zdradza, ale można go szacować na około  9 proc. Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy Telekomunikacji Polskiej (Orange), przyznaje bowiem, że połowa nabywców usługi mobilnego Internetu – Orange Free – kupuje ją wraz z terminalem. Obok notebooków i netbooków nabywają oni także tablety. – Większość z tych osób wybiera u nas netbooki – mówi Jabczyński.

Jeśli więc – śladem PTC – uwzględnić netbooki w sprzedaży laptopów, to okaże się, że także w Orange sprzedać się mogło w I?kw. br. 30 – 40 tysięcy sztuk.

Nieco wyższą sprzedaż w T-Mobile można tłumaczyć tym, że cena dla klienta jest tu bardziej atrakcyjna. Komputer przenośny (netbook) można kupić za 1 zł już z abonamentem miesięcznym w wysokości 39,9 zł. Jest jedno „ale" – to cena w umowie na cztery lata.

Polkomtel, operator sieci Plus, o liczbach rozmawiać nie chce. – Udział operatorów telekomunikacyjnych w rynku sprzedaży komputerów cały czas rośne. Bardzo często barierą zakupu przez klienta usługi dostępu do Internetu jest po prostu brak odpowiedniego sprzętu. Wielkość rynku usług dostępu do Internetu można więc zwiększać jedynie ilością sprzętu umożliwiającego korzystanie z niego – mówi Piotr Chołuj, zastępca dyrektora Departamentu Marketingu i Rozwoju Biznesu ds. Linii Data. – Laptop lub tablet w ofercie operatora znakomicie poszerzają bazę tego sprzętu oraz rozwijają rynek internetowy – dodaje.

Telekomy coraz mocniej przyczyniają się do wzrostu rynku laptopów w Polsce. Choć – na ile – będzie widać dopiero po pewnym czasie.

Jak pisaliśmy, firma analityczna IDC wyliczyła, że w I kwartale 2012 r. do magazynów w Polsce trafiło 564 tys. sztuk laptopów, czyli o 20 proc. więcej niż w I kwartale 2011 r., ale analitycy tłumaczyli ten wzrost wcześniejszymi niedoborami magazynowymi.

Za to komputerów stacjonarnych w I?kw. br. do magazynów trafiło o 11 proc. mniej niż rok wcześniej – 207 tys. Oferty telekomów z laptopami są atrakcyjne szczególnie dla osób, których nie stać, by jednorazowo wyłożyć na laptop 2 – 3 tys. zł. Decydują się w zamian na nawet trzy –czteroletni związek z daną siecią. Nowelizowane prawo telekomunikacyjne tę długość ograniczy do dwóch lat. To utrudni firmom walkę o klienta.

Centertel (Orange), Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile) i Polkomtel (Plus) coraz bardziej zwiększają swój udział w rynku dystrybucji laptopów – wynika z wypowiedzi przedstawicieli komórkowych operatorów.

Sprzedając przenośne komputery razem z usługą mobilnego dostępu do Internetu, wspierają oni szybszy rozwój tego segmentu rynku, walcząc jednocześnie z operatorami stacjonarnymi.

Pozostało 90% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie