Co najmniej 40 cali

W tym roku odbiorniki z co najmniej 40-calowymi ekranami stanowią niemal 60 proc. sprzedaży

Publikacja: 16.07.2012 01:24

Co najmniej 40 cali

Foto: Bloomberg

Z raportu Panelmarket firmy Gfk wynika, że ten rok producenci telewizorów powinni uznać za bardzo udany. Po już dobrym kwietniowym wyniku, kiedy sprzedaż telewizorów LCD wzrosła w ujęciu rocznym o 18,2 proc., w maju dynamika wyniosła aż 56,6 proc. Także w przypadku odbiorników plazmowych wzrost jest bardzo wysoki, w maju wyniósł 27 proc.

Ogółem narastająco od początku roku do końca maja sprzedaż telewizorów LCD wzrosła w ujęciu rocznym o 22,2 proc., a plazmowych 5,9?proc.

W domu jak w kinie

Z drugiej strony widać zmiany w preferencjach zakupowych. Od początku roku do końca maja w przypadku telewizorów LCD niemal 60 proc. sprzedaży to odbiorniki z ekranami o przekątnej co najmniej 40 cali. Jeszcze kilka lat temu zdecydowanie najpopularniejsze telewizory, z ekranami 31–32 cale, obecnie stanowią tylko  26,2 proc. sprzedaży.

W przypadku modeli plazmowych zainteresowanie dużymi przekątnymi jest jeszcze większe – modele 50–55 cali stanowią aż 48,3 proc. sprzedaży, a mniejsze niż 42 cale to poniżej 1 proc. rynku

– Od dwóch lat klienci coraz chętniej kupują większe przekątne. Jest to związane m.in. z tym, że tanieje produkcja większych matryc, a tym samym i ceny dużych telewizorów są niższe. Ten trend zakupowy będzie się utrzymywał – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Saturn Holding Polska, prowadzącego sieci Media Markt oraz Saturn.

Nie da się nie wiązać wyjątkowo dobrych wyników telewizorów z dużymi ekranami z zakończonym niedawno Euro 2012, jednak nie jest to główny powód ich powodzenia.

– Okres sprzedaży w maju i czerwcu, związany z mistrzostwami Europy w piłce nożnej, nie pokazuje znaczącego odchylenia od trendu rocznego. W niektórych tygodniach proporcja sprzedaży ekranów o przekatnej powyżej 46 podnosiła się o 2–3 punkty procentowe, jednak w skali całego okresu nie jest to zmiana trendu – mówi Grzegorz Stanisz z Samsung Electronics Polska. – Stabilny wzrost sprzedaży telewizorów o dużej przekątnej na pewno się utrzyma. Coraz więcej osób będzie się decydowało na takie właśnie produkty.

Jak podaje Samsung Elektronics Polska, w 2011 r. Polacy kupili ok. 56 tys. sztuk telewizorów LCD/LED z ekranami o przekątnych co najmniej 46 cali, co stanowiło 4 proc. rynku w ujęciu ilościowym.

Pierwsze półrocze 2012 r. to sprzedaż na poziomie 56 tys. szt., czyli już został zrównany z całorocznym wynikiem z 2011 r. – a ten segment stanowił już 7 proc. rynku w ujęciu ilościowym.

Sport na fali

– Wiążemy tę tendencję z tegorocznymi ważnymi wydarzeniami sportowymi i chęcią kibicowania sportowcom przy dużym ekranie podczas Euro 2012, olimpiady w Londynie czy turnieju Roland Garros – mówi Grzegorz Szopiński z Panasonic Polska. Firma podaje, że choć zainteresowanie dużymi LED systematycznie rośnie, najpopularniejsze w kategorii LED LCD nadal pozostają 42 cale.

– Przewidujemy, że trend wzrostu sprzedaży dużych telewizorów, zarówno plazm, jak i LED, utrzyma się i rozwinie – dodaje Grzegorz Szopiński.

Telewizor zaczyna w wielu domach pełnić funkcję centrum rozrywki i jest ekranem nie tylko służącym do oglądania filmów, ale także gier, kanałów VOD, przeglądania Internetu, oglądania zdjęć, rozmów przez Skype. – Wszystkie te funkcje prezentują się lepiej na większym ekranie – mówi Grzegorz Szopiński.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, p.mazurkiewicz@rp.pl

Cyfryzacja też zachęca do zakupów

W listopadzie 2012 r. wyłączone mają być pierwsze nadajniki analogowego sygnału telewizyjnego. W ok. 40 proc. polskich gospodarstw domowych wciąż są telewizory kineskopowe, które do odbioru sygnału cyfrowego potrzebować będą specjalnego dekodera. Przynajmniej część telewizorów kineskopowych przy tej okazji zostanie wymieniona na nowe. Zaskoczona też może być część posiadaczy odbiorników LCD przekonanych, że posiadanie tzw. płaskiego telewizora gwarantuje już swobodny odbiór sygnału cyfrowego. Jeśli nie są wyposażone w dekoder typu MPEG4, tylko, co było dosyć powszechne, w MPEG2, i tak będą musieli wymienić telewizor albo kupić dekoder. Gdy zaczynała się akcja związana z cyfryzacją, część handlowców potraktowała to jako okazję do sprzedania z magazynów starszych modeli.

Z raportu Panelmarket firmy Gfk wynika, że ten rok producenci telewizorów powinni uznać za bardzo udany. Po już dobrym kwietniowym wyniku, kiedy sprzedaż telewizorów LCD wzrosła w ujęciu rocznym o 18,2 proc., w maju dynamika wyniosła aż 56,6 proc. Także w przypadku odbiorników plazmowych wzrost jest bardzo wysoki, w maju wyniósł 27 proc.

Ogółem narastająco od początku roku do końca maja sprzedaż telewizorów LCD wzrosła w ujęciu rocznym o 22,2 proc., a plazmowych 5,9?proc.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju