Wszyscy tracą na bankructwach biur podróży

Groupon i Gruper już zamieniają klientom oferty na inne. Jednak takie sytuacje mogą nadszarpnąć zaufanie do tego wciąż nowego rynku

Aktualizacja: 10.08.2012 00:33 Publikacja: 10.08.2012 00:33

Wczoraj serwis Groupon poinformował, że w związku z upadłością biura podróży Mati World Holidays przygotował dla tych klientów, którzy skorzystali z jego oferty, dwie opcje. Mogą je zamienić na inne wycieczki z katalogu firmy lub otrzymać zwrot pieniędzy.

– To już drugi taki przypadek, z jakim przychodzi nam się zmierzyć tego lata, a kolejny z czarnej serii upadków na polskim rynku touroperatorów i przewoźników czarterowych. Czujemy się jednak w obowiązku pomóc naszym klientom w tej trudnej chwili i chcemy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć przykre doświadczenia do minimum – mówi Artur Bednarz, rzecznik Groupon Polska.

Pod koniec lipca upadło też biuro Alba Tour, którego oferty serwis również sprzedawał. Wtedy Groupon także zaproponował swoim klientom zamianę zakupionych wycieczek na inne lub zwrot pieniędzy. Na ten cel przeznaczył ponad 1 mln zł.

Z kolei Gruper pod koniec lipca zmagał się ze skutkami upadku biura Atena. Także zdecydował się zwrócić pieniądze tym klientom, którzy kupili wycieczki za jego pośrednictwem, ale nie mogli z nich skorzystać.

5,6 miliona użytkowników miały w czerwcu cztery największe serwisy zakupów grupowych w Polsce

– Z chwilą przekazania należności usługodawcy nie jesteśmy zobligowani do zwracania pieniędzy, gdyż wina nie stoi po stronie serwisu. Jednak podjęliśmy decyzję o pełnym zwrocie środków – mówi Piotr Majcherkiewicz, prezes Gruper.pl.

Choć eksperci podkreślają, że serwisy zakupów grupowych reagują na problemy związane z upadłościami biur podróży bardzo szybko, to jednak takie wydarzenia mogą negatywnie wpłynąć na ich wizerunek, a także na obroty. – Dla klientów to sygnał, że niska cena wiąże się jednak z ryzykiem. Wykupienie oferty bezpośrednio od hotelu to ryzyko na pewno mniejsze. Dlatego na cały pobyt organizowany przez biuro podróży może zdecydować się mniej chętnych – mówi jeden z analityków e-handlu.

Większość biur podróży potraktowała serwisy zakupów grupowych jako poważnego rywala. Dlatego najwięksi gracze na rynku turystycznym zwykle nie korzystają z tej formy sprzedaży swoich ofert. Jednak dla mniejszych firm był to nowy sposób dotarcia do klientów.

Dzięki zniżkom sięgającym nawet 70–80 proc. serwisy stały się jednymi z największych sprzedawców ofert turystycznych, turystyka stała się zaś jednym z głównych segmentów ich działalności. Obecne zawirowania mogą jednak doprowadzić do zmian, i to zarówno w strategii serwisów, jak i podejściu klientów.

Wczoraj serwis Groupon poinformował, że w związku z upadłością biura podróży Mati World Holidays przygotował dla tych klientów, którzy skorzystali z jego oferty, dwie opcje. Mogą je zamienić na inne wycieczki z katalogu firmy lub otrzymać zwrot pieniędzy.

– To już drugi taki przypadek, z jakim przychodzi nam się zmierzyć tego lata, a kolejny z czarnej serii upadków na polskim rynku touroperatorów i przewoźników czarterowych. Czujemy się jednak w obowiązku pomóc naszym klientom w tej trudnej chwili i chcemy dołożyć wszelkich starań, aby ograniczyć przykre doświadczenia do minimum – mówi Artur Bednarz, rzecznik Groupon Polska.

Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych