Firmy muszą stać się mobilne

Firmy nie mogą dłużej unikać wykorzystywania urządzeń i aplikacji mobilnych wewnątrz swoich sieci. Nadeszła era służbowych smartfonów i tabletów

Publikacja: 28.03.2013 02:26

Firmy muszą stać się mobilne

Foto: Bloomberg

Badania prowadzone przez  firmę Gartner pokazują, że 61 proc. spółek planuje rozwijać swoje wewnętrzne rozwiązania mobilne w ciągu najbliższych trzech lat.

– Mobilność staje się kluczowym trendem na najbliższą przyszłość, z czego zdają sobie sprawę także firmy – mówi Monika Karpińska, menedżer w firmie Citrix Systems Poland. – Już teraz wielu pracowników korzysta z urządzeń osobistych do celów biznesowych, przez co kwestia zarządzania nimi staje się kluczowa.

Do pracy z własnym smartfonem

Zjawisko Bring Your Own Device (BYOD), czyli wykorzystywanie prywatnych urządzeń mobilnych do celów służbowych, staje się najważniejszym trendem mobilnym. Raport Gartnera pokazuje, że do 2016 roku dwie trzecie osób zatrudnionych w firmach będzie mieć smartfony, a 40 proc. pracowników będzie pracować mobilnie. Problemem jest jednak to, że wciąż w większości firm sieć IT rozdziela łączność przewodową i bezprzewodową.

– Przedsiębiorstwa i instytucje mają ogromne problemy z wdrażaniem rozwiązań BYOD w ramach złożonych, przestarzałych infrastruktur, składających się z dwóch osobnych sieci i aplikacji do zarządzania – twierdzi Bethany Mayer, wiceprezes i dyrektor generalny działu technologii sieciowych w HP.

40 procent osób zatrudnionych w firmach będzie pracować mobilnie w 2016 roku – podają analitycy Gartnera

Firma ta wprowadziła niedawno na rynek rozwiązanie HP FlexNetwork, które ma połączyć w jedno systemy przewodowe i bezprzewodowe w przedsiębiorstwie, pozwalając jednocześnie na sprawne zarządzanie nimi. Badania prowadzone przez HP pokazały, że rozwiązanie to  zmniejsza koszty nawet o 38 proc., eliminując potrzebę korzystania nawet z połowy tradycyjnych urządzeń dostępowych. Firma chwali się, że dzieje się to przy zwiększeniu wydajności sieci nawet o 100 proc.

Aplikacja non grata?

Już niedługo przedsiębiorstwa będą musiały stawić też czoła rosnącej liczbie aplikacji instalowanych na smartfonach i tabletach.

Citrix przygotował raport „Enterprise Mobility Cloud", z którego wynika, że w czwartym kwartale 2012 roku europejskie firmy co prawda pogodziły się już z faktem włączania smartfonów i tabletów do ich systemów informatycznych, ale wciąż nie akceptują korzystania w ramach tych urządzeń z prywatnych aplikacji mobilnych. Aż 18 proc. badanych firm wciągnęło je na czarne listy, o 11 proc. więcej niż w ostatnim kwartale 2012 roku. A co z aplikacjami biznesowymi? Firmy wciąż nie radzą sobie w pełni z włączaniem ich do swojej infrastruktury IT.

– Aplikacje mobilne muszą być połączone z odpowiednim systemem w firmie, dopiero wtedy mogą mobilnie udostępniać dane zgromadzone w tym systemie albo zasilać go danymi zebranymi przez użytkownika – mówi Tomasz Stępiński-Ustasiak, dyrektor rynku ICT i mobile w Orange i Integrated Solutions. – W tym modelu można zdalnie instalować aplikacje mobilne na dowolnej liczbie urządzeń i prawidłowo konfigurować narzędzia komunikacji z pracownikami. W przypadku wymiany lub utraty urządzenia system pozwala na zdalne usunięcie aplikacji i chronionych danych poprzez „wyczyszczenie" urządzenia.

Android czy Apple

Biznesowe aplikacje mobilne dobrze sprawdzają się w przypadku firm serwisowych, marketingowych, kurierskich czy logistycznych, korporacji taksówkowych, lekarzy czy kadry zarządzającej pracownikami mobilnymi. Przykładem może być system wsparcia mobilnych przedstawicieli handlowych oferowany przez Comarch, noszący nazwę Comarch SFA (Mobile Sales Force). Korzystają z niego m.in. Barlinek, Wawel i Diageo, właściciel marek Smirnoff i Johnnie Walker.

– Nasza aplikacja zyskała rozpęd, kiedy dwa lata temu zdecydowaliśmy się przebudować ją pod kątem systemu operacyjnego Android, który jest obecnie najpopularniejszą platformą mobilną, z udziałem w polskim rynku powyżej 70 proc. – twierdzi Justyna Michalczyk, dyrektor sekcji biznesowej Comarch SFA. – Od tego czasu zdobyliśmy 15 dużych klientów, a kolejnych 10 wdrożeń planujemy jeszcze w tym roku.

Polska różni się pod względem dominujących systemów operacyjnych od rynku globalnego. Tam, według raportu Citrix, zamiast dominującego u nas Androida rośnie znaczenie iOS, mobilnego systemu firmy Apple, z którego korzysta 43 proc. wszystkich urządzeń w firmach w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Android ma 36 proc. rynku, a Windows Phone 21 proc.

– Do niedawna skupiano się niemal wyłącznie na systemie Windows jako platformie dostarczania desktopów i większości aplikacji biznesowych, ale rosnąca liczba urządzeń sprawiła, że w firmach pojawiają się alternatywne platformy – iOS, Android, Web i SaaS – które mogą zapewnić pracownikom bezpieczny dostęp do aplikacji bez względu na lokalizację – mówi Monika Karpińska z Citrix. – Nabierze to znaczenia w nadchodzących miesiącach, kiedy to oprócz standardowej pracy biurowej upowszechnią się inne formy zatrudnienia, w tym praca tymczasowa czy różnorodne formy pracy mobilnej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stanislawska@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie