Reklama
Rozwiń
Reklama

Popyt na usługi data center wciąż rośnie

W latach 2013–2014 planowanych jest dziesięć dużych inwestycji na krajowym rynku centrów przetwarzania danych.

Publikacja: 28.03.2013 02:27

Większość krajowych centrów przetwarzania danych działa w stolicy i jej okolicach.

Większość krajowych centrów przetwarzania danych działa w stolicy i jej okolicach.

Foto: Rzeczpospolita

Spowolnienie gospodarcze nie zatrzymało rozwoju rynku data center (centrów przetwarzania danych) w Polsce. Wynika to z szybko rosnącego zapotrzebowania klientów na usługi kolokacji i hostingu. Dynamika rozwoju rynku w 2012 r., jak wynika z analiz firmy PMR (raport „Rynek centrów danych w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2016"), nieco jednak spadła.

Niektóre z inwestycji zapowiadanych na poprzedni rok zostały bowiem przesunięte na rok bieżący. Taką decyzję podjęły m.in. firmy 3SF czy Beyond.pl. Swoich zasobów kolokacyjnych nie zwiększał również ATM, jeden z wiodących graczy na tym rynku, mimo że ich obłożenie sięgało już trzech czwartych, co w branży uznaje się za poziom wymagający uruchomienia kolejnego obiektu. Nowy obiekt w Warszawie otworzył za to Linxtelecom. Netia rozbudowała z kolei o 500 m2 swoje główne centrum kolokacji w Warszawie. Nowe centrum przetwarzania danych w Radomiu uruchomiło też Ministerstwo Finansów. Wartość inwestycji wyniosła 47,5 mln zł brutto.

– Na polskim rynku centrów przetwarzania danych widoczny jest wyraźny trend wzrostu powierzchni dostępnej pod usługi kolokacji i hostingu – komentuje Paweł Olszynka, analityk PMR. Firma szacuje, że obecnie klienci wykorzystują ponad dwie trzecie powierzchni krajowych centrów przetwarzania danych. W największych obiektach wskaźnik wykorzystania jest jeszcze większy.

Olszynka zwraca uwagę, że polskim rynkiem interesują się coraz wyraźniej nie tylko inwestorzy, ale również klienci zagraniczni, głównie instytucje finansowe szukające lokalizacji dla swoich serwerów, alternatywnego ośrodka data centre czy tzw. biur zapasowych. Jednym z czynników zachęcających do korzystania z polskich centrów przetwarzania danych są m.in. konkurencyjne ceny energii.

Dobre perspektywy dla tego rynku sprawiły, że po nieco słabszym 2012 r., kolejne lata mogą przynieść ponowny wzrost inwestycji w rozbudowę zasobów data center. Tego typu ruchy planuje m.in. Centrum Danych Thinx Poland należący do ATM. Jesienią 2012 r. na rynki trafiła informacja, że Polkomtel zlecił grupie Elektrimu budowę centrum przetwarzania danych w Grodzisku Mazowieckim. Będzie to jeden z większych projektów tego typu w kraju. Inwestycja pochłonie ok. 83 mln zł. Wykonawcą będzie giełdowy Qumak.

Reklama
Reklama

Łącznie, jak wynika z danych PMT, na lata 2013-2014 planowanych jest w Polsce 10 dużych inwestycji w modernizację istniejących i budowę zupełnie nowych komercyjnych centrów przetwarzania danych.

Spowolnienie gospodarcze nie zatrzymało rozwoju rynku data center (centrów przetwarzania danych) w Polsce. Wynika to z szybko rosnącego zapotrzebowania klientów na usługi kolokacji i hostingu. Dynamika rozwoju rynku w 2012 r., jak wynika z analiz firmy PMR (raport „Rynek centrów danych w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2016"), nieco jednak spadła.

Niektóre z inwestycji zapowiadanych na poprzedni rok zostały bowiem przesunięte na rok bieżący. Taką decyzję podjęły m.in. firmy 3SF czy Beyond.pl. Swoich zasobów kolokacyjnych nie zwiększał również ATM, jeden z wiodących graczy na tym rynku, mimo że ich obłożenie sięgało już trzech czwartych, co w branży uznaje się za poziom wymagający uruchomienia kolejnego obiektu. Nowy obiekt w Warszawie otworzył za to Linxtelecom. Netia rozbudowała z kolei o 500 m2 swoje główne centrum kolokacji w Warszawie. Nowe centrum przetwarzania danych w Radomiu uruchomiło też Ministerstwo Finansów. Wartość inwestycji wyniosła 47,5 mln zł brutto.

Reklama
Media
Mroczna strona internetu. Darknet rośnie w siłę
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Media
Media lokalne wobec algorytmów i fake newsów
Media
Spotify zaskakuje wynikami. Zysk operacyjny wyższy niż przewidywano
Media
Pełny dostęp do wiedzy, analiz i prognoz rynkowych tylko z „Parkietem”
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Media
Już nie telewizja jest najważniejszym nośnikiem reklam dla sklepów. Duża zmiana
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama