Reklama
Rozwiń

Mniej wydatków na reklamę w tym roku

Z 5,2 do 5,9 proc. dom mediowy ZenithOptimedia obniżył prognozy dotyczące dynamiki kurczenia się polskiego rynku reklamy w tym roku

Publikacja: 17.06.2013 18:29

Mniej wydatków na reklamę w tym roku

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

- Przygotowując poprzednią prognozę przyjęliśmy założenie, że w drugiej połowie roku polska gospodarka nieco przyspieszy. Nasz pesymistyczny scenariusz zakładał jednocześnie, że jeśli sytuacja gospodarcza się nie poprawi, rynek reklamowy może się skurczyć w tym roku nawet o 8-9%. Jest on wciąż aktualny, bowiem dane makroekonomiczne wskazują, że druga połowa roku nie będzie jednak tak dobra jak się spodziewano –tłumaczy Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group w Polsce.

Jeśli wydatki na reklamę w Polsce rzeczywiście spadną w tym roku o 5,9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, ich wartość wyniesie 6,35 mld zł. - Choć ekonomiści wciąż oczekują, że drugie półrocze będzie dla gospodarki lepsze niż pierwsze, kolejne instytucje redukują prognozy wzrostu PKB. Bank Światowy obniżył prognozy wzrostu gospodarczego dla Polski z 1,5 do 1 proc, a OECD szacuje, że PKB Polski wzrośnie zaledwie o 0,9 proc. (wcześniej prognozowano wzrost o 1,6 proc.). Reklamodawcy reagują na te zmiany zmniejszając inwestycje w media – mówi Monika Bronowska.

Nieznacznie obniżone zostały prognozy dla reklamy telewizyjnej: poprzednie mówiły o spadku na poziomie 5,7 proc., obecne zakładają, że skurczy się ona o 5,9 proc. - Na obniżenie wpływów z reklamy w tym medium wpływa zarówno ogólna sytuacja na rynku, jak i przepływ widowni oraz budżetów reklamowych z największych ogólnopolskich stacji (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) do stacji odbieranych dzięki naziemnej telewizji cyfrowej – podaje ZOG.

Reklama w sieci ma w tym roku urosnąć o 7,3 proc., zewnętrzna: spaść o 9 proc., kinowa: wzrosnąć o 1,8 proc., w gazetach: spaść o 25,2 proc., a w magazynach: o 21 proc. - Największa zmiana dotyczy prognozy wydatków na reklamę radiową –spadną one o 4,4 proc. wobec poprzednio prognozowanego spadku wydatków o 0,6 proc. Stabilną pozycją tego medium zachwiała w dużej mierze redukcja budżetów przez Aflofarm – największego reklamodawcę na rynku radiowym – podaje ZOG.

Globalnie też gorzej

Na świecie wpływy z reklamy także wypadną w tym roku nieco gorzej, niż wcześniej spodziewali się analitycy firmy. - Globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2013 r. o 3,5 proc., a światowy rynek reklamy osiągnie na koniec roku wartość 505 mld dol. Obniża tym samym poprzednią prognozę mówiącą o wzroście rynku o 3,9 proc., zakładając jednocześnie wyższy od poprzednio prognozowanego wzrost rynku w latach 2014 i 2015 – odpowiednio o 0,1 pkt proc. i o 0,2 pkt proc. Powodem obniżenia prognoz jest trwająca recesja w strefie euro oraz obawy o bezpieczeństwo w Korei Południowej – podają eksperci z ZOG.

Reklama
Reklama

Według nowych prognoz w przyszłym roku globalny rynek reklamowy wzrośnie o 5,1 proc., a w 2015: roku: o  dalsze 5,8 proc. - Wydaje się, że ożywienie gospodarcze, którego wyczekiwali ekonomiści w drugiej połowie roku, nadejdzie z opóźnieniem – pod koniec tego roku – konkludują specjaliści.

- Przygotowując poprzednią prognozę przyjęliśmy założenie, że w drugiej połowie roku polska gospodarka nieco przyspieszy. Nasz pesymistyczny scenariusz zakładał jednocześnie, że jeśli sytuacja gospodarcza się nie poprawi, rynek reklamowy może się skurczyć w tym roku nawet o 8-9%. Jest on wciąż aktualny, bowiem dane makroekonomiczne wskazują, że druga połowa roku nie będzie jednak tak dobra jak się spodziewano –tłumaczy Monika Bronowska, prezes ZenithOptimedia Group w Polsce.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama