Awantura o badania internetowe

Firmy pokłóciły się o zmiany w sposobie przeprowadzania najważniejszego badania ruchu w sieci.

Aktualizacja: 24.06.2013 01:34 Publikacja: 23.06.2013 23:51

Awantura o badania internetowe

Foto: Bloomberg

Gdyby wszystko biegło zgodnie z przyjętymi zasadami, kwietniowe wyniki badania ruchu w sieci Megapanel, przeprowadzane przez Gemiusa na zlecenie należącej do firm internetowych spółki Polskie Badania Internetu, byłyby znane już na początku czerwca. Jednak miesiąc zbliża się ku końcowi, a raportu nie ma.

– Termin publikacji nowych wyników megapanelowych opóźnia się ze względu na wprowadzenie zapowiadanych wcześniej zmian, tj. nowego grupowania oraz oddzielenia od wyników ogólnych ruchu mobilnego – podaje Aleksandra Andreasik z Gemiusa. Zarówno Gemius, jak i PBI zapewniają, że wyniki zostaną w końcu opublikowane, jeszcze w tym tygodniu.

Gemius robi porządek

Witryny internetowe od dawna były w Megapanelu grupowane tak, by właściciele wielu portali skupionych w obrębie jednej grupy interesów mogli podawać reklamodawcom zasięg całego swojego internetowego królestwa. – Dotychczas o tym, jakie witryny zaliczały się do danej grupy, decydowały zapisy w bazie Who.is. Tam zapisane jest, do kogo należy dana domena internetowa. Zakładano, że właściciel danej domeny jest zawsze także właścicielem witryny. Tymczasem w rzeczywistości coraz częściej okazywało się, że tak nie jest – tłumaczy Andrzej Garapich, prezes PBI.

Jak dodaje Jacek Świderski  z zarządu Grupy O2.pl, nowe badanie miało zakończyć zjawisko dokupowania statystyk niezależnych witryn tylko po to, aby wyżej wypaść w rankingu. – Wszyscy w branży zgodziliśmy się, że jest to proceder, który należy zakończyć, gdyż psuje on badanie i wyniki finansowe portali, na czym wszyscy tracimy – mówi.

Gemius zdecydował więc, że o tym, która witryna będzie wliczana do danej grupy w Megapanelu, będą decydowały nowo powstałe publicznie dostępne rejestry usługodawców i grup usługodawców. I zabrał się za wprowadzanie zmian. – Dzięki nowo utworzonym regułom możemy uzyskać obraz zbieżny z realną sytuacją rynkową wszystkich podmiotów, w tym także odzwierciedlić obecne zależności między nimi i pozycję wśród konkurencji – mówi Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie.

Przy wprowadzaniu nowych zasad pojawiło się jednak wiele komplikacji wymagających dodatkowego doprecyzowania. Firmy walczą o swoje, bo badania Megapanel są wykorzystywane przez reklamodawców do planowania kampanii reklamowych, trwają między nimi spory i w rezultacie publikacja badań się opóźnia.

Będzie jeszcze więcej zmian

Zastrzeżenia do działań konkurencji zgłosiła do Gemiusa np. Grupa o2.pl. – Nasze wątpliwości budzi agregowanie serwisów Chomikuj, Instalki, Elektroda i Photoblog do grup Agory i Interii. Szczególnie dotyczy to Chomikuj.pl – mówi Jacek Świderski. Na ten temat przetoczyła się przez media w ubiegłym tygodniu debata, bo Interia się z zarzutami konkurencji nie zgadza.

Branża komentuje sytuację niechętnie. Nie chcą się do kwestii zmian w badaniu odnosić Onet i zarząd Wp.pl.

W nowym zestawieniu na dużego gracza wyrosną na pewno połączone w jedną grupę Allegro i należąca do niej GG Network. Na zmianach w metodologii grupowania stracą za to ci właściciele największych portali, którzy zostaną zmuszeni do „poodpinania" z wyników badań tych witryn, nad którymi nie sprawują rzeczywistej kontroli.

Z kolei zdaniem Radosława Kucko, członka zarządu Interii, zmiany zasad grupowania dotyczą bardzo niewielu firm objętych badaniem Megapanel i są znacznie mniej rewolucyjne niż druga wprowadzona w tym samym czasie rewolucja w metodologii Megapanelu. – Dużo bardziej istotne w naszym odczuciu są zmiany dotyczące zasad liczenia ruchu mobilnego. Te zmiany, zgodnie z naszymi przewidywaniami, wpłyną istotnie na modyfikację wyników większości witryn objętych badaniem – mówi.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie