Reklama
Rozwiń

Awantura o badania internetowe

Firmy pokłóciły się o zmiany w sposobie przeprowadzania najważniejszego badania ruchu w sieci.

Aktualizacja: 24.06.2013 01:34 Publikacja: 23.06.2013 23:51

Awantura o badania internetowe

Foto: Bloomberg

Gdyby wszystko biegło zgodnie z przyjętymi zasadami, kwietniowe wyniki badania ruchu w sieci Megapanel, przeprowadzane przez Gemiusa na zlecenie należącej do firm internetowych spółki Polskie Badania Internetu, byłyby znane już na początku czerwca. Jednak miesiąc zbliża się ku końcowi, a raportu nie ma.

– Termin publikacji nowych wyników megapanelowych opóźnia się ze względu na wprowadzenie zapowiadanych wcześniej zmian, tj. nowego grupowania oraz oddzielenia od wyników ogólnych ruchu mobilnego – podaje Aleksandra Andreasik z Gemiusa. Zarówno Gemius, jak i PBI zapewniają, że wyniki zostaną w końcu opublikowane, jeszcze w tym tygodniu.

Gemius robi porządek

Witryny internetowe od dawna były w Megapanelu grupowane tak, by właściciele wielu portali skupionych w obrębie jednej grupy interesów mogli podawać reklamodawcom zasięg całego swojego internetowego królestwa. – Dotychczas o tym, jakie witryny zaliczały się do danej grupy, decydowały zapisy w bazie Who.is. Tam zapisane jest, do kogo należy dana domena internetowa. Zakładano, że właściciel danej domeny jest zawsze także właścicielem witryny. Tymczasem w rzeczywistości coraz częściej okazywało się, że tak nie jest – tłumaczy Andrzej Garapich, prezes PBI.

Jak dodaje Jacek Świderski  z zarządu Grupy O2.pl, nowe badanie miało zakończyć zjawisko dokupowania statystyk niezależnych witryn tylko po to, aby wyżej wypaść w rankingu. – Wszyscy w branży zgodziliśmy się, że jest to proceder, który należy zakończyć, gdyż psuje on badanie i wyniki finansowe portali, na czym wszyscy tracimy – mówi.

Gemius zdecydował więc, że o tym, która witryna będzie wliczana do danej grupy w Megapanelu, będą decydowały nowo powstałe publicznie dostępne rejestry usługodawców i grup usługodawców. I zabrał się za wprowadzanie zmian. – Dzięki nowo utworzonym regułom możemy uzyskać obraz zbieżny z realną sytuacją rynkową wszystkich podmiotów, w tym także odzwierciedlić obecne zależności między nimi i pozycję wśród konkurencji – mówi Małgorzata Wołejko, dyrektor ds. badań w Gemiusie.

Reklama
Reklama

Przy wprowadzaniu nowych zasad pojawiło się jednak wiele komplikacji wymagających dodatkowego doprecyzowania. Firmy walczą o swoje, bo badania Megapanel są wykorzystywane przez reklamodawców do planowania kampanii reklamowych, trwają między nimi spory i w rezultacie publikacja badań się opóźnia.

Będzie jeszcze więcej zmian

Zastrzeżenia do działań konkurencji zgłosiła do Gemiusa np. Grupa o2.pl. – Nasze wątpliwości budzi agregowanie serwisów Chomikuj, Instalki, Elektroda i Photoblog do grup Agory i Interii. Szczególnie dotyczy to Chomikuj.pl – mówi Jacek Świderski. Na ten temat przetoczyła się przez media w ubiegłym tygodniu debata, bo Interia się z zarzutami konkurencji nie zgadza.

Branża komentuje sytuację niechętnie. Nie chcą się do kwestii zmian w badaniu odnosić Onet i zarząd Wp.pl.

W nowym zestawieniu na dużego gracza wyrosną na pewno połączone w jedną grupę Allegro i należąca do niej GG Network. Na zmianach w metodologii grupowania stracą za to ci właściciele największych portali, którzy zostaną zmuszeni do „poodpinania" z wyników badań tych witryn, nad którymi nie sprawują rzeczywistej kontroli.

Z kolei zdaniem Radosława Kucko, członka zarządu Interii, zmiany zasad grupowania dotyczą bardzo niewielu firm objętych badaniem Megapanel i są znacznie mniej rewolucyjne niż druga wprowadzona w tym samym czasie rewolucja w metodologii Megapanelu. – Dużo bardziej istotne w naszym odczuciu są zmiany dotyczące zasad liczenia ruchu mobilnego. Te zmiany, zgodnie z naszymi przewidywaniami, wpłyną istotnie na modyfikację wyników większości witryn objętych badaniem – mówi.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki m.lemanska@rp.pl

Gdyby wszystko biegło zgodnie z przyjętymi zasadami, kwietniowe wyniki badania ruchu w sieci Megapanel, przeprowadzane przez Gemiusa na zlecenie należącej do firm internetowych spółki Polskie Badania Internetu, byłyby znane już na początku czerwca. Jednak miesiąc zbliża się ku końcowi, a raportu nie ma.

– Termin publikacji nowych wyników megapanelowych opóźnia się ze względu na wprowadzenie zapowiadanych wcześniej zmian, tj. nowego grupowania oraz oddzielenia od wyników ogólnych ruchu mobilnego – podaje Aleksandra Andreasik z Gemiusa. Zarówno Gemius, jak i PBI zapewniają, że wyniki zostaną w końcu opublikowane, jeszcze w tym tygodniu.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama