Reklama
Rozwiń

Facebook na czele, ale inne serwisy też ważne

Polskie firmy, zwłaszcza e-commerce, coraz częściej korzystają z serwisów społecznościowych. Planują zwiększać nakłady na obecność w nich.

Publikacja: 04.02.2014 14:23

Jak wynika z badania CubeResearch, aż 84 proc. e-sklepów w Polsce wykorzystuje serwisy społecznos?ciowe do wsparcia sprzedaży, przy czym aż  90 proc. z nich używa właśnie Facebooka. Na dalszych miejscach znajdują się odpowiednio: YouTube - 28 proc., Twitter - 20 proc., Pinterest - 14 proc. i Google+ 11 proc.

Na 2014 rok 25 proc. sklepów internetowych  zaplanowało większe nakłady na promocję w mediach społecznościowych, takie same wydatki jak w ub. roku planuje  36 proc., a mniejsze – tylko 5 proc. Jednocześnie aż 35 proc. ankietowanych jeszcze nie wie co zrobi.

Popularność Facebooka nie zmniejsza się mimo sygnałów, że powoli przestaje być wśród internautów, zwłaszcza młodzieży, najważniejszym medium społecznościowym. Serwis, o którym do niedawna mówiło się w ciemno, że jest najpopularniejszy na świecie, jest o wiele rzadziej ściągany w postaci aplikacji na smartfony. W AppStorze wyświetla się na miejscu 14. wśród wszystkich aplikacji, dużo niżej niż Snapchat (6. miejsce) i Instagram (miejsce 11.).

Chcą być wszędzie

Ale za to Facebook wciąż pozostaje najpopularniejszym wśród serwisów społecznościowych źródłem odwiedzin na komercyjnych stronach www i umacnia się na tej pozycji. Według najnowszego raportu Shareholic od sierpnia do grudnia 2013 roku udział Facebooka w ogólnej liczbie odwiedzin pochodzących z serwisów społecznościowych wzrósł o blisko 49 proc.

W Polsce, jak wynika z analizy NapoleonCat.com, największy na Facebooku profil Allegro gromadzi blisko 1,3 mln fanów. Najbardziej aktywni są jednak użytkownicy sklepu Deezee.pl, którzy tylko w ciągu ostatnich 30 dni 8,3 tys. razy udostępniali informacje o produktach, promocjach i konkursach tego sklepu z odzieżą.

Reklama
Reklama

Wyraz?ny jest natomiast wzrost znaczenia tres?ci video w polskim e-commerce. 28 proc. sklepów deklaruje, że korzysta z YouTube. I tak oto Leroy Merlin Polska odnotował już ponad 10,6 mln odsłon swoich materiałów. Jedna piąta firm e-commerce używa Twittera, choć nie przekłada się to na razie na liczbę osób obserwujących te marki w serwisie mikroblogowym (6,5 tys. śledzi EMPiK).

Tylko 2 proc. e-sklepów deklaruje wykorzystywanie serwisu Instagram. Tymczasem według danych NapoleonCat.com jest to coraz częstszy kierunek dla sklepów modowych. Najwięcej gromadzi Deezee.pl - 28 tys. osób.

Większość, bo 62 proc. wszystkich właścicieli badanych sklepów online, wierzy w skuteczność wsparcia sprzedaży za pomocą mediów społecznościowych, natomiast prawie 1/3 nie jest do nich przekonana.

Ważne wskaźniki

- Jest pewna asymetria między przekonaniami właścicieli e-sklepów, a tym na co wydają pieniądze. Większość jest przekonana o skuteczności mediów społecznościowych. Tylko 6 proc. ma jednak na takie działania osobny budżet – mówi „Rz" Oskar Berezowski z Napoleoncat.com, które odpowiada w badaniu polskiego rynku za social media.

Jego zdaniem coraz większego znaczenia będą nabierać narzędzia do kontroli i weryfikacji działań w social media. - Facebook jest jedną z najlepszych platform pod kątem precyzyjnego kierowania przekazu reklamowego do konkretnego odbiorcy – ocenia Berezowski.

Ostatnio w internecie dużo się pisało o facebookowej kampanii Danone. Akcja sprowadza się do tego, że symbol serków,  znana maskotka Mały Głód, przejmuje dowodzenie nad fanpage'ami trzech blogerek modowych i prowadzi za nie komunikacje, włączając się do rozmów z ich fanami. Kampania mająca poszerzyć krąg potencjalnych nabywców wywołała jednak wiele negatywnych komentarzy - oczywiście w internecie - co może świadczyć o tym, że nie najlepiej dobrano narzędzia.

Reklama
Reklama

Jak wynika z badania CubeResearch, aż 84 proc. e-sklepów w Polsce wykorzystuje serwisy społecznos?ciowe do wsparcia sprzedaży, przy czym aż  90 proc. z nich używa właśnie Facebooka. Na dalszych miejscach znajdują się odpowiednio: YouTube - 28 proc., Twitter - 20 proc., Pinterest - 14 proc. i Google+ 11 proc.

Na 2014 rok 25 proc. sklepów internetowych  zaplanowało większe nakłady na promocję w mediach społecznościowych, takie same wydatki jak w ub. roku planuje  36 proc., a mniejsze – tylko 5 proc. Jednocześnie aż 35 proc. ankietowanych jeszcze nie wie co zrobi.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama