Rekordowe wyniki siatkarskich mistrzostw

Ceremonię medalową i finał rozgrywek o siatkarskie złoto oglądało według Polsatu ponad ?17 mln widzów. Mimo to media Zygmunta Solorza-Żaka finansowo raczej na tej imprezie nie zarobiły.

Publikacja: 23.09.2014 04:41

Rekordowe wyniki siatkarskich mistrzostw

Foto: AFP

Rewelacyjna gra Polaków spowodowała, że niedzielną transmisję finału mistrzostw świata w piłce siatkowej mężczyzn oraz ceremonię medalową w Polsacie oraz dedykowanym rozgrywkom siatkarskim kanale Polsat Volleyball 1 oglądało 17,2 mln widzów – pochwalił się w poniedziałek Polsat.

Mecz otwarcia Polska–Serbia wraz z ceremonią otwarcia śledziło 10 mln widzów.

10 mln widzów

Z danych badającej telewizyjną oglądalność firmy Nielsen Audience Measurement wynika, że łącznie w kanałach Polsat i Polsat Voleyball 1 sam finałowy mecz Polska–Brazylia oglądało 9,6 mln osób. Wraz z gośćmi, których widzowie zapraszali do współoglądania, było to aż 10,09 mln. To znacznie więcej, niż wyniosła średnia widownia całych mistrzostw w zakodowanym i płatnym kanale Polsat Volleyball 1 (średnio 134,5 tys. osób).

Historyczne zwycięstwo polskich siatkarzy

Na relacjonowanie mistrzostw zdecydował się nadawca prywatny, który – co na rynku jest niezwykłe – wykupił wszystkie prawa do ich nadawania (także na zagranicę). Transmisje z wydarzenia (oprócz meczu otwarcia i wynegocjowanego przez prezydenta RP finałowego meczu Polska–Brazylia) były więc nadawane w kodowanym kanale Polsat Volleyball, oferowanym za dodatkową opłatą przez operatorów płatnej telewizji (tylko 3,5 mln klientów Cyfrowego Polsatu dostało tę możliwość za darmo). Pakiet obejmujący wszystkie rozgrywki kosztował u operatorów od ok. 80 zł do 100 zł, bo musieli oni zapłacić Polsatowi 75 zł (plus VAT) od widza.

 

Maksymalnie ?200 tys. pakietów

Część Polaków się przeciwko temu zbuntowała. Zapoczątkowało to narodową debatę nad obowiązkami mediów publicznych, które nie zdecydowały się nawet na odkupienie części praw od Polsatu.

To jednak najpewniej ostatnia taka sytuacja, bo mistrzostwa świata w siatkówce mężczyzn są na liście wydarzeń, które z mocy rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji będą musiały być może już od końca 2015 r. być nadawane na antenach otwartych.

Operatorzy nie podają, ile pakietów udało im się sprzedać.

– Nie ujawniamy tej liczby, ale wynik jest zadowalający. Nie dołożyliśmy do tego interesu, a to najważniejsze – mówi Karol Wieczorek, rzecznik Netii.

Z informacji „Rz" wynika, że pakiety oferowane przez operatorów płatnej telewizji wykupiło 150–200 tys. osób. Polsat tej liczby nie komentuje.

– Na ten temat jest na rynku dużo spekulacji. My na razie konsekwentnie nie komentujemy i nie podajemy naszych danych – mówi Tomasz Matwiejczuk, rzecznik telewizji Polsat.

Całą relacjonowaną przez grupę Polsatu sportową imprezę ocenia jako „wielki sukces", nie podając, czy firma na niej finansowo zarobiła.

Według naszych informacji – raczej się to nie udało. Za prawa do nadawania mistrzostw Polsat zapłacił 50–60 mln zł. Cennikowe wpływy z reklam kanału Polsat Voleyball 1 wyniosły według Nielsena niecałe 18 mln zł (oprócz meczów otwarcia i zamknięcia, które zapewne dołożyły do tej puli dodatkowych kilka milionów złotych). Choć do tego należy po stronie wpływów doliczyć przychody z pakietów sprzedanych operatorom oraz praw do relacji za granicą, to zdaniem ekspertów nie wystarczało to, by Polsatowi ta inwestycja się zbilansowała.

Zyskali sponsorzy?i... prezydent

Przy takim wyniku mistrzostw wielkimi wygranymi prócz sportowców są sponsorzy i reklamodawcy. Firma Pentagon Research, podliczająca wartość ekspozycji marek w czasie relacji sportowych, podsumowała mecz otwarcia i za największego wygranego uznaje sieć Plus (prawie 5,5 mln zł tzw. ekwiwalentu reklamowego). – Plus był najbardziej promowaną marką z grupy Polsatu. Warto zaznaczyć, że większość marek to są firmy z Polski, co jest ewenementem na skalę światową – mówi Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research.

Firmy przyznają, że mają sposoby, by określać, jak opłacają im się ogromne inwestycje w sportowców.

– PKN Orlen stworzył system oceny efektywności zaangażowania sponsorskiego. Składowymi systemu są oceny wartości mediowej generowanej przez projekty sponsorskie, wpływ inicjatyw na wizerunek marki oraz zachowania zakupowe klientów – podało nam biuro prasowe Orlenu.

Aleksandra Gieros-Brzezińska z Plusa podkreśla, że mistrzostwa były dla firmy „ukoronowaniem kilkunastoletniej współpracy" ze sportowcami. – Zgodnie z obowiązującą umową siatkarzom zostaną wypłacone premie. Kwot jednak nie ujawniamy – mówi.

Także reklamy wokół finałowego meczu budziły duże zainteresowanie. W ostatniej chwili na reklamę zdecydowała się np. PGE. – Zdecydowaliśmy się na emisję spotu reklamowego, gdy okazało się, że sygnał z transmisji zostanie odkodowany. Szczególnie zależało nam na pogratulowaniu zawodnikom Skry Bełchatów, którzy złote medale wywalczyli we wspaniałym stylu – mówi Maciej Szczepaniuk, rzecznik PGE.

Zdaniem ekspertów od marketingu na apelu o odkodowanie meczu finałowego wizerunkowo zyskał też prezydent Bronisław Komorowski.

—wsp. ziu, trf

Rewelacyjna gra Polaków spowodowała, że niedzielną transmisję finału mistrzostw świata w piłce siatkowej mężczyzn oraz ceremonię medalową w Polsacie oraz dedykowanym rozgrywkom siatkarskim kanale Polsat Volleyball 1 oglądało 17,2 mln widzów – pochwalił się w poniedziałek Polsat.

Mecz otwarcia Polska–Serbia wraz z ceremonią otwarcia śledziło 10 mln widzów.

Pozostało 93% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie