Od wtorku na stronie www.logodlapolski.pl oraz poprzez specjalne kwestionariusze wysyłane tradycyjna pocztą można oddać głos w tej sprawie.

Do wyboru są trzy w założeniu podobne logotypy opracowane przez firmę Saffron Brand Consultans. Autorem ich koncepcji jest Wally Olins, ekspert od budowania marek. To jego pomysłem było, by nowy logotyp dla Polski zbudować na motywie... czerwonej sprężyny. – Wally Olins widział szybki wzrost Polski w ostatnich latach, naszą umiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji oraz to, że im bardziej na nas się naciska, tym lepiej sobie z tym radzimy i tym to twórcze napięcie w społeczeństwie jest większe – tłumaczy ideę takiego właśnie symbolu Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, które wraz z Krajową Izbą Gospodarczą, Konfederacją Lewiatan oraz Pracodawcami RP stworzyły Fundację Marka dla Polski. – Fundacja została założona przez te cztery podmioty, ale jest otwarta dla wszystkich – mówi Andrzej Długosz, wiceprezydent Pracodawców RP. Firmy zrzeszone w czterech wymienionych organizacjach zobowiązały się, że sfinansują zakup zatwierdzonego przez Radę Promocji Polski logo i praw do niego. Logotypu nie będzie dofinansowywać państwo polskie. – Koszty takich logotypów dla krajów i miast na świecie kosztują 200-500 tys. euro. Kontrakt z firmą Saffron opiewa na 220 tys. euro. Z deklaracji, jakie już otrzymaliśmy wynika, że kwota, na którą mamy już promesy jest wystarczająca, by sfinansować ten projekt – podał Paweł Tyszkiewicz.

Ale to nie wszystkie wydatki związane ze stworzeniem logotypu. Prace nad logo trwają od 2002 roku. Jak dodawał Marek Kłoczko, dyrektor generalny Krajowej Izby Gospodarczej, KIG od sześciu lat zainwestował w rozmaite działania tym związane 4 mln zł.

Jak tłumaczą fundatorzy, logo zostało zamówione, by uspójnić działania promocyjne, wzmocnić markę Polski i dzięki temu poprawiać jej wizerunek. W tym celu pod koniec ubiegłego roku Rada Promocji Polski (przewodniczy jej minister spraw zagranicznych RP) przyjęła także „Zasady komunikacji marki Polska".

Plebiscytowi na logo dla Polski będzie towarzyszyć kampania reklamowa, pomysł wesprą też znani Polacy. Organizatorzy liczą, że w plebiscycie weźmie udział przynajmniej milion osób.