Gremi koncernem mediowym

Akcjonariusze Gremi Media dali zgodę na emisję akcji na przejęcie Grupy Presspublica.

Publikacja: 07.07.2015 22:00

Warszawska siedziba m.in. redakcji „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

Warszawska siedziba m.in. redakcji „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Gremi Media jest pośrednio kontrolowana przez krakowskiego biznesmena Grzegorza Hajdarowicza, tak samo jak dwie spółki, które wniosą do Gremi Media udziały w grupie mediowej Presspublica. Decyzją akcjonariuszy giełdowa firma wyemituje 15,6 mln akcji serii H oraz 75,4 mln walorów serii I. Cenę emisyjną ustalono na 2,2 zł.

– Dzięki przejęciu Presspubliki powstanie kontrolowany przez polski kapitał koncern mediowy generujący przychody i zyski nie tylko z działalności wydawniczej, ale również z pokrewnych rodzajów działalności. Rozwój tych działalności przełoży się na wzrost przychodów i zysków grupy, a w konsekwencji na podniesienie wartości akcji Gremi Media – komentuje Iwona Liszka-Majkowska, wiceprezes Gremi Media.

Wycena aportu

Aport – czyli akcje Presspubliki stanowiące 48,1 proc. w kapitale i prawie 63 proc. w ogólnej liczbie głosów – został wyceniony przez BAA Polska na 252 mln zł. Wycenę potwierdził biegły rewident Kancelaria Audytorów i Doradców Makte.

– Presspublica zarządza udziałami i akcjami spółek zależnych i stowarzyszonych. Z uwagi na to wycena Presspubliki na potrzeby aportu mogła zostać przeprowadzona tylko metodą majątkową uwzględniającą rynkową, godziwą wartość posiadanych aktywów – w tym akcji i udziałów sześciu firm – mówi Liszka-Majkowska.

Presspublica jest właścicielem udziałów w podmiotach, których łączną wartość godziwą oszacowano na ponad 296 mln zł. Flagowym aktywem jest 100 proc. udziałów Gremi Business Communication (wydawca „Rzeczpospolitej", „Parkietu", „Sukcesu" i „Bloomberg Businessweek Polska", a także portali Rp.pl i Parkiet.com) wycenionych na 262 mln zł. Poza tym to akcje w e-Kiosku (dystrybucja tzw. e-wydań gazet), udziały w Uważam Rze (wydawca miesięcznika pod tym samym tytułem oraz „Uważam Rze Historia") oraz notowanych na NewConnect MM Conferences (organizator warsztatów i konferencji) i ComPress (public relations).

Jak poinformowano akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu Gremi Media 30 czerwca, poszczególne spółki zależne od Presspubliki wyceniono jako średnią ważoną wycen uzyskanych metodą dochodową i porównawczą. Metodę porównawczą zastosowano ze względów ostrożnościowych.

– Metoda dochodowa bazowała na szczegółowych projekcjach działalności każdego z wycenianych podmiotów przygotowanych przez zarządy spółek. Metoda porównawcza bazowała zaś na dwóch źródłach. Pierwszym były podstawowe parametry ekonomiczne charakteryzujące zrealizowane w ostatnich latach transakcje kupna-sprzedaży firm medialnych w Polsce i za granicą, a drugim – parametry firm medialnych notowanych na giełdzie w Polsce i za granicą – tłumaczy Liszka-Majkowska.

Sporządzone na potrzeby wyceny prognozy finansowe GBC uwzględniają fakt, że firma jest właścicielem nie tylko uznanych tytułów prasowych, portali Rp.pl i Parkiet.com, ale także związanych z nimi silnych marek, takich jak Byki i Niedźwiedzie „Parkietu", listy największych polskich firm i eksporterów według „Rzeczpospolitej".

– Siła tych marek pozwala na generowanie dodatkowych przychodów i zysków z działalności portali informacyjnych, takich jak np. Rp.pl, z organizowania profesjonalnych konferencji i szkoleń oraz z innych rodzajów działalności związanych z branżą medialną. GBC ma duży i zyskowny dział szkoleniowy, świadczący usługi zarówno pod własnymi, jak i innymi znanymi na rynku markami – podkreśla Liszka-Majkowska.

Prognozy finansowe MM Conferences i ComPress odzwierciedlają natomiast dodatkowy potencjał, jakie te spółki uzyskały, stając się częścią grupy mediowej dysponującej silnymi markami.

Nowe oblicze

– Obecna Presspublica różni się od tej, którą przejmował pan Hajdarowicz. Grupa w latach 2013–2014 przeszła gruntowną restrukturyzację, ma nowoczesne struktury, generuje znacznie niższe koszty, a wiele usług kupuje na zewnątrz. Wyceniane spółki w ostatnich latach rozwinęły nowe, zyskowne źródła przychodów. Już w 2014 r. GBC osiągnęło EBITDA w wysokości 6,6 mln zł, a e-Kiosk w wysokości 341 tys. zł. Wydawane przez grupę tytuły: „Rzeczpospolita", „Parkiet", „Uważam Rze" i „Uważam Rze Historia" są jedynymi tytułami na rynku, które wykazują wzrost sprzedaży, jeśli chodzi o wydania papierowe. Obecnie znacznie większa część przychodów i zysków grupy pochodzi ze sprzedaży elektronicznej i z nowych przedsięwzięć, takich jak np. własna telewizja internetowa tv.rp.pl. – podsumowuje Liszka-Majkowska.

Gremi Media jest pośrednio kontrolowana przez krakowskiego biznesmena Grzegorza Hajdarowicza, tak samo jak dwie spółki, które wniosą do Gremi Media udziały w grupie mediowej Presspublica. Decyzją akcjonariuszy giełdowa firma wyemituje 15,6 mln akcji serii H oraz 75,4 mln walorów serii I. Cenę emisyjną ustalono na 2,2 zł.

– Dzięki przejęciu Presspubliki powstanie kontrolowany przez polski kapitał koncern mediowy generujący przychody i zyski nie tylko z działalności wydawniczej, ale również z pokrewnych rodzajów działalności. Rozwój tych działalności przełoży się na wzrost przychodów i zysków grupy, a w konsekwencji na podniesienie wartości akcji Gremi Media – komentuje Iwona Liszka-Majkowska, wiceprezes Gremi Media.

Pozostało 83% artykułu
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Tak korzystnej oferty na dostęp do treści „Rzeczpospolitej” jeszcze nie było
Media
Spór w rodzinie Zygmunta Solorza przeniósł się do polskich sądów. Jest pozew
Media
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Media
TV Republika dzieli bardziej niż TVP Info. Są badania