Reklama

W III kwartale kina straciły 25 proc. widzów

To już ostateczne dane kin w Polsce za miniony kwartał. Nie był on dla branży udany. Poprzeczkę wysoko postawiły produkcje z 2023 roku.

Publikacja: 10.10.2024 05:13

W III kwartale kina straciły 25 proc. widzów

Foto: Adobe Stock

11,5 mln biletów sprzedały kina w Polsce w III kwartale – wynika z ostatecznych danych Boxoffice.pl za ten okres, informacji z UIP, które uzyskaliśmy, oraz szacunków Heliosa. Tym samym frekwencja kin w III kwartale jest o 25 proc. mniejsza niż rok wcześniej (15,47 mln biletów).

W sumie po trzech kwartałach widownia kin w Polsce wynosi więc 35,6 mln, co oznacza spadek rok do roku o około 3 proc. (z 36,8 mln).

EKO kina Zielińska

Foto: Tomasz Sitarski

Efekt wysokiej bazy

Spadek w III kwartale to efekt tzw. wysokiej bazy sprzed roku. Wtedy wyniki kin mocno podbiły dwie produkcje: „Barbie” i „Oppenheimer”. Jak szacuje Helios, na te filmy poszło w sumie 4,5 mln widzów. Kinowa sieć estymuje, że z pominięciem tych produkcji tegoroczne wyniki kin są nieco lepsze niż rok temu. Ale nie tylko o to chodzi. Jak pisaliśmy – kina zanotowały gorsze wyniki we wrześniu za sprawą powodzi na południu kraju.

W nadrobieniu ubytku nie pomogło na tyle, na ile oczekiwano, Święto Kina, czyli weekend tanich biletów. W tym roku wejściówka kosztowała 13 zł (wobec 12 zł przed rokiem), promocja trwała dwa dni, a nie jeden, a według naszych informacji skorzystało z niej ok. 600 tys. widzów (500 tys. rok temu).

Reklama
Reklama

Jak policzyliśmy frekwencję

Dane Boxoffice (bez UIP), do których uzyskaliśmy dostęp, mówią, że w III kwartale kina sprzedały 7,19 mln wejściówek za 160 mln zł. Rok temu było to 11,1 mln biletów za 222 mln zł.

Urszula Malska, szefowa UIP, podała nam z kolei, że filmy tego dystrybutora przyciągnęły w tym czasie 3,22 mln widzów (o 5 proc. mniej niż przed rokiem). Malska uważa ten rezultat za bardzo dobry.

Do danych Boxoffice i UIP trzeba doliczyć jeszcze (tak robią kina) filmy spoza repertuaru oraz bilety na tzw. wydarzenia alternatywne (np. pokazy koncertów, przedstawień teatralnych itp.).

Czytaj więcej

Raport z festiwalu w Cannes. Kina straciły miliardy widzów

Kto na podium

Według Boxoffice.pl na podium w TOP 10 najbardziej popularnych produkcji minionego kwartału są trzy produkcje dystrybuowane przez Disneya: „Deadpool & Wolverine” (1,67 mln), „W głowie się nie mieści 2” (1,12 mln) oraz „Beetlejuice, Beetlejuice” (0,43 mln). Z kolei dane UIP wskazują, że najlepsze wyniki zrobiły filmy „Gru i Minionki: Pod przykrywką”, „It Ends with Us” oraz „Transformers: Początek”. Malska nie podała nam tym razem frekwencji dla każdej z tych produkcji.

Kina to ważny dział biznesu giełdowej Agory. Jeden z dwóch najważniejszych obok radiostacji skupionych wokół Eurozetu, nadawcy Radia Zet. Sieć kin Helios chciała rozwijać swojego czasu punkty gastronomiczne Pasibus. Kilka dni temu Agora poinformowała, że Helios sprzedał udziały w tym biznesie spółce Step Insie, czyli właścicielowi szyldu Pasibus.

Reklama
Reklama

Za 90 proc. udziałów uzyskać ma w sumie 17,4 mln zł w ratach do sierpnia 2030 r. „W konsekwencji transakcji wygasła umowa inwestycyjna dotycząca Step Inside zawarta pomiędzy Heliosem, Step Inside, Pasibus a osobami fizycznymi będącymi mniejszościowymi udziałowcami Step Inside” – podała Agora. Dodała, że tym samym Helios zakończył inwestycje w gastronomiczne punkty.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama