"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

W ubiegłym roku polskie media najczęściej powoływały się na informacje podawane przez "Rzeczpospolitą". W 2023 roku dziennik zacytowano łącznie 33,9 tys. razy – podaje Instytut Monitorowania Mediów (IMM), który publikuje cykliczny raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce”.

Publikacja: 31.01.2024 16:55

"Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem mediowym 2023 roku

Foto: Gremi Media SA

Na drugim miejscu w rankingu znalazł się TVN24, który inne tytuły cytowały 33 tys. razy. Wirtualna Polska zajęła trzecie miejsce na podium, a jej treści zostały dalej przekazane przez inne redakcje 32,5 tys. razy.

W TOP15 najczęściej cytowanych mediów 2023 roku niezmiennie największy udział ma prasa – 33 proc., którą w rankingu ogólnym reprezentują "Rzeczpospolita", "Gazeta Wyborcza", "Fakt", "Super Express" i "Dziennik Gazeta Prawna". Po 27 proc. udziału w TOP 15 przypada stacjom telewizyjnym i są to kolejno TVN24, Polsat News, TVP Info i TVN oraz portalom internetowym: Wirtualna Polska, Onet, Interia i Wirtualne Media. Natomiast 13 proc. udziału przypada stacjom radiowym reprezentowanym przez RMF FM oraz Radio ZET.

Instytut Monitorowania Mediów

"Rzeczpospolita" numerem jeden najbardziej opiniotwórczych mediów w kraju

Pozycję najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce zdobyła "Rzeczpospolita", na informacje której dziennikarze innych tytułów powoływali się w ubiegłym roku blisko 33,9 tys. razy. Stacja niejednokrotnie zajmowała pierwsze miejsca w rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów w 2023 roku. Najwyższy skok cytowań odnotowała w październiku, kiedy jako pierwsza podała informację o dymisjach dwóch czołowych generałów w polskiej armii.

Instytut Monitorowania Mediów

Drugim najczęściej cytowanym medium w kraju jest TVN24, którego informacje w 2023 roku podawano w innych mediach przeszło 33 tys. razy – stacja awansowała tym samym o trzy pozycje względem roku poprzedniego. Podium zamyka portal Wirtualna Polska z liczbą ponad 32,5 tys. powołań.

"Rzeczpospolita" niezmiennie liderem cytowalności prasy

"Rzeczpospolita" z liczbą blisko 33,9 tys. wzmianek w 2023 roku utrzymuje także tytuł najbardziej opiniotwórczego medium prasowego. Miejsce drugie z awansem o jedną pozycję w stosunku do 2022 i liczbą przeszło 30,7 tys. powołań zajmuje "Gazeta Wyborcza". Trzecią pozycję ma "Fakt", do którego informacji w ubiegłym roku inne media odnosiły się blisko 22,9 tys. razy.

Instytut Monitorowania Mediów

Najbardziej opiniotwórcze media o tematyce biznesowej: dominacja "Rzeczpospolitej", "Parkiet" w pierwszej piątce

W zestawieniu najbardziej opiniotwórczych tytułów prasowych w kategorii mediów ekonomicznych i biznesowych wyraźnie dominuje "Rzeczpospolita" (blisko 33,9 tys. wzmianek). Druga pozycja należy do "Dziennika Gazety Prawnej" (blisko 11,4 tys. cytowań), a trzecia do "Forbesa" (niespełna 2,2 tys. odwołań). Tuż za podium znalazł się "Puls Biznesu", na który dziennikarze innych redakcji powoływali się ponad 2 tys. razy. Na piątym miejscu rankingu uplasował się "Parkiet", do którego odwoływano się 350 razy.

Instytut Monitorowania Mediów

RASP najbardziej opiniotwórczą grupą mediową 2023 roku, awans Gremi Media

Pierwsze miejsce wśród najbardziej opiniotwórczych wydawnictw ubiegłego roku utrzymuje Ringier Axel Springer Polska, którego redakcje były cytowane przez dziennikarzy innych mediów w Polsce ponad 79,2 tys. razy. Na drugie miejsce awansuje grupa Agora z łącznym wynikiem blisko 76 tys. wzmianek badanych tytułów. Podium zamyka Cyfrowy Polsat, do którego mediów dziennikarze w Polsce odwoływali się łącznie prawie 55,9 tys. razy. Pozycję 8 zajmuje Gremi Media, wydawca "Rzeczpospolitej" i "Parkietu", awansując w ten sposób o jedną pozycję wobec ubiegłego roku.

Instytut Monitorowania Mediów

Metodologia

Analizę częstotliwości cytowań poszczególnych mediów przez inne media przeprowadzono na podstawie 563 478 przekazach pochodzących z monitoringu prasy, radia i telewizji oraz portali internetowych, w których pojawiały się cytowania ze wskazaniem nazwy mediów prasowych, serwisów internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie dotyczy okresu 1 stycznia – 31 grudnia 2023 roku. Od 1 września 2023 roku Instytut Monitorowania Mediów rozszerzył próbę badawczą źródeł mediowych o ponad 40 stacji telewizyjnych oraz ponad 200 rozgłośni radiowych.

Media
Bruksela uznaje platformę porno za VLOP i… każe chronić nieletnich i ujawnić reklamy
Materiał Promocyjny
Mity i fakty - Czy to prawda, że elektryczne auta palą się częściej niż spalinowe?
Media
Oferty naciągaczy zalewają Polskę. „Króluje” Facebook
Media
Satelitarna telewizja do lamusa? Tak radzą sobie największe platformy w Polsce
Media
Nadużycia w Biełsacie? TVP zawiadamia prokuraturę. Romaszewska: ubeckie metody
Media
Z big techami da się walczyć. Czy dojdzie do pozwów zbiorowych nad Wisłą?