Reklama

Tak grupa Zygmunta Solorza radzi sobie ze wzrostem kosztów

O prawie 30 proc. więcej ze sprzedaży smartfonów, wyższe niż rynek wpływy z reklam. Tak grupa Zygmunta Solorza radzi sobie ze wzrostem kosztów.

Publikacja: 19.08.2022 03:00

Tak grupa Zygmunta Solorza radzi sobie ze wzrostem kosztów

Foto: materiały prasowe

– Po słabszym pierwszym kwartale mamy rosnące przychody i ustabilizowane wyniki – powiedziała Katarzyna Ostap-Tomann, odpowiedzialna za wyniki finansowe Cyfrowego Polsatu. Tak odniosła się do danych za drugi kwartał br., w którym grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza wykazała 3,23 mld zł przychodu, około 426 mln zł zysku operacyjnego i 283 mln zł zysku netto. Miała też 893 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację).

Z wyjątkiem przychodów, które dzięki skokowej poprawie sprzedaży smartfonów (o prawie 30 proc. do 450 mln zł) były o 2 proc. wyższe niż przed rokiem, wyniki – tak jak spodziewali się analitycy giełdowi – były niższe niż rok wcześniej. To m.in. dlatego, że w II kw. ub.r. firma była nadal właścicielem infrastruktury komórkowej. Z kolei na wynik netto grupy w istotnym stopniu zjadły wyższe stopy procentowe, powodujące, że trzeba było zapłacić dwa razy wyższe odsetki niż rok wcześniej.

Konrad Księżopolski, szef analityków w Haitong Banku, zwraca uwagę, że tempo wzrostu kosztów zakupu urządzeń, które grupa następnie sprzedaje użytkownikom, było większe niż przychodów z tego tytułu, a co za tym idzie spadła rentowność tej linii.

Segmentem, w którym grupa radziła sobie lepiej niż rywale, jest reklama. W II kw. br. przychody grupy ze sprzedaży reklam i sponsoringu były takie jak rok temu (około 330 mln zł), podczas gdy rynek skurczył się o 3,3 proc. W całym 2022 r. – według zarządu – reklamodawcy mają zostawić w telewizji tyle, co w 2021 r. W internecie o 9 proc. więcej.

W skali grupy największe znaczenie mają usługi telekomunikacyjne i płatnej telewizji. Biura maklerskie liczyły m.in. na to, że zarząd zapowie wprowadzenie klauzul waloryzacyjnych w umowach z abonentami. Wprowadzają je Orange i T-Mobile, ze strony Polsatu taka deklaracja nie padła. – Rozważamy różne scenariusze – mówił wiceprezes Maciej Stec.

Reklama
Reklama

Księżopolski uważa, że chcąc bronić rentowności, grupa powinna szybciej podnosić opłaty. W II kw. abonent płacił jej średnio 70 zł miesięcznie (plus 3,5 proc. rok do roku). Według mediów płatne telewizje liczą, że rząd pozwoli im na klauzule bez zapisów pozwalających klientom w razie podwyżki zerwać umowę bez płacenia kar.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama