Google i AFP podpisały „pionierską” umowę. „Kulminacja długiej walki”

Google i francuska agencja prasowa AFP podpisały pięcioletnią umowę, na mocy której największa na świecie wyszukiwarka internetowa będzie płacić za treści online. Nie podano kwoty umowy.

Publikacja: 17.11.2021 22:59

Google i AFP podpisały „pionierską” umowę. „Kulminacja długiej walki”

Foto: AdobeStock

Umowa jest wynikiem 18 miesięcy negocjacji i odpowiedzią na dyrektywę UE z 2019 r. o wynagrodzeniu za treści informacyjne online. Ta dyrektywa jest podstawą wielu sporów na świecie między gigantami internetowymi a mediami.

- Umowa obejmuje całą Unię Europejską, we wszystkich językach w których działa AFP, nawet w krajach, które nie wprowadziły dyrektywy – tłumaczy Fabrice Fries, prezes AFP. Opisuje umowę jako „pionierską” i „kulminację długiej walki”.

Czytaj więcej

Francja na wojnie z Google. Olbrzymia kara

AFP tworzy i dystrybuuje treści multimedialne dla swoich klientów w 6 językach na całym świecie.

Po początkowej niechęci do płacenia francuskim gazetom za korzystanie z ich treści, Google ostatecznie podpisało trzyletnią umowę ramową z niektórymi wydawcami krajowymi na początku 2021 r., ale i tak zostało ukarane grzywną w wysokości 500 mln euro przez urząd ds. konkurencji w połowie lipca za nie negocjowanie "w dobrej wierze". Google odwołało się od kary i kontynuowało negocjacje.

Czytaj więcej

Google ugina się. Zaczyna płacić mediom za treści

Prezes AFP zaznaczył, że najnowsza umowa „przyczyni się do tworzenia wysokiej jakości informacji i rozwoju innowacji w agencji”.

Umowa jest wynikiem 18 miesięcy negocjacji i odpowiedzią na dyrektywę UE z 2019 r. o wynagrodzeniu za treści informacyjne online. Ta dyrektywa jest podstawą wielu sporów na świecie między gigantami internetowymi a mediami.

- Umowa obejmuje całą Unię Europejską, we wszystkich językach w których działa AFP, nawet w krajach, które nie wprowadziły dyrektywy – tłumaczy Fabrice Fries, prezes AFP. Opisuje umowę jako „pionierską” i „kulminację długiej walki”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji